NOA3001 Norskfaglige basistemaer i sammenliknende perspektiv
- EmnekodeNOA3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Norsk språklære og norsk i et kontrastivt perspektiv
- Analyse av norsk språk og innlærerspråk
- Flerspråklighetsteori
- Språkutvikling og språklæring i andrespråksperspektiv
- Voksenpedagogiske prinsipper for andrespråksopplæring
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om norsk språk og norsk i kontrastivt perspektiv
- har kunnskap om flerspråklighet
- har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk innlærerspråk
- har grunnleggende kunnskap om språklæring i andrespråksperspektiv
- har kunnskap om relevante voksenpedagogiske prinsipper og voksnes språklæring på ulike arenaer
Studenten
- kan analysere norsk språk på ulike språknivåer
- kan bruke fagkunnskap til å analysere og vurdere eksempler på innlærerspråk
- kan bruke fagkunnskap om norsk språk og om andrespråkslæring som grunnlag for undervisning av ulike grupper voksne
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen fagområdet og bidra til utvikling av god praksis
Undervisningen går over ett semester og er samlings- og nettbasert ved bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Digitale arbeidsformer er nettseminarer, nettprøver og gruppearbeid. I tillegg er det inntil tre samlinger á to dager, med forelesninger og seminaraktivitet. Obligatoriske krav spesifiseres mer detaljert i undervisningsplanen ved studiestart.
Studentene skriver individuelle fagtekster med veiledning; to av disse fagtekstene videreutvikles etter veiledning og leveres som eksamen i emnet.
- Deltagelse på inntil tre nettseminarer
- Inntil to individuelle tester på samling eller nett
- To individuelle skriftlige fagtekster
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| Det er ingen begrensninger på bruk av hjelpemidler under arbeidet med fagtekstene til eksamensmappen. |
Mappeeksamen. To individuelle skriftlige fagtekster, der det er gitt veiledning på utkast i løpet av semesteret, leveres i eksamensmappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.