MUSB2900 Bacheloroppgave
- EmnekodeMUSB2900
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Bestått samtlige tidligere emner i utdanningen.
Emnets innhold er knyttet til studentenes arbeid med sin selvvalgte bacheloroppgave, og inkluderer en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, forskningsmetoder, og akademisk skriving. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og avgrenset forskningsarbeid eller kunstnerisk utviklingsarbeid. Arbeidet med oppgaven gjennomføres under veiledning.
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utforske og utvikle sin egen musikkfaglige eller utøvende praksis. Studentene skal i arbeidet med oppgaven anvende og videreutvikle den kompetansen og de ferdighetene de har tilegnet seg gjennom studiet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
• har kunnskap om sentrale musikkfaglige og vitenskapsteoretiske problemstillinger
• har kunnskap om sentrale forskningsmetoder med relevans for musikkformidling
• har inngående kunnskap om det forskningsfeltet eller kunstneriske utviklingsarbeidet den enkelte har fordypet seg i igjennom bacheloroppgaven
Studenten
• kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid eller kunstnerisk utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
• kan arbeide selvstendig med musikkfaglige problemstillinger eller kunstnerisk utviklingsarbeid
Studenten
• kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål knyttet til musikkformidling, forstått både som situert innenfor bredere kulturelle og samfunnsmessige forhold og som en faglig plattform for skapende musikkutøvelse, kunstnerisk utviklingsarbeid og allsidig kulturarbeid
• kan utforske og utvikle egen musikkfaglige praksis gjennom forskning eller utviklingsarbeid
- forelesninger
- seminarer
- studentpresentasjoner
- oppgaveskriving og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid
- veiledning
- bruk av aktuelle læringsplattformer
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
• 75% obligatorisk oppmøte til forelesninger og seminarer i henhold til undervisningsplanen.
• Gjennomføring av avtalt veiledning.
• Deltakelse med framlegg på obligatorisk bacheloroppgaveseminar.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100 | ||
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 60 | ||
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 40 |
Bacheloroppgaven er et individuelt arbeid som kan realiseres på to måter:
- Skriftlig oppgave: Teksten skal være på 7000 ord (+/- 10%), forside, sammendrag og litteraturliste kommer i tillegg.
- Praktisk prosjekt:
- Praktisk del: Det praktiske prosjektet skal være av didaktisk eller profesjonsrettet karakter, og kan ta form av et kunstnerisk utviklingsarbeid. Prosjektdelen vektes 60%. Prosjektet kan:
a. leveres som et produkt (lydopptak, video e.l.). Eksamensresultatet kan påklages.
b. presenteres i form av f.eks. en konsert, demonstrasjon av undervisningsopplegg eller annen praktisk visning. Eksamensresultatet kan ikke påklages.
- Skriftlig del: Veiledende norm for skriftlig del for praktiske oppgaver er 3000 ord. Den skriftlige delen vektes 40%.
Både praktisk og skriftlig del må være bestått for at oppgaven skal vurderes til bestått.
Bacheloroppgaven vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Det er utarbeidet retningslinjer for BA-oppgaven som utdyper emnebeskrivelsen.