MUSB1007 Praktisk musikkteori og hørelære 2: Med kroppen som instrument

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: MUS1003 Praktisk musikkteori og hørelære 1: Hva hører du? Fra sansing til begreper

Emnets innhold
  • Videreføring av en praktisk tilnærming til musikkteori og fagterminologi
  • Videreutvikling av gehør og auditiv-/kroppslig forestillingsevne til å kunne utføre musikalsk improvisasjon, spontan arrangering og aktiv ledelse av grupper i ringsang
  • Trening i å analysere og vurdere ulike undervisningsopplegg, samt å gi tilbakemeldinger ved hjelp av relevant musikkfaglig begrepsapparat
  • Utvikle metoder og undervisningsopplegg til bruk i praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap innenfor elementær musikkteori og hørelære
  • har solid kunnskap om hvordan improvisasjon som metode kan utvikle musikalske fellesskap i barne- og ungdomskulturene
  • har bred kunnskap om hvordan musikkteori og hørelære på en praktisk måte kan anvendes i improvisasjon, her ment som en spontan konfigurering av musikalsk materiale
  • har bred kunnskap om hvordan kroppen kan danne et utgangspunkt for musisering i fellesskap
  • har bred kunnskap om ulike læringsmetoder for utvikling av eget gehør
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennom sang, klapp, tramp og dans, uttrykke seg musikalsk og meningsfullt ved hjelp av kroppen som instrument
  • kan lytte aktivt og deltakende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangre og ulike kulturer, også barne- og ungdomskulturer
  • kan demonstrere kunnskap om musikk gjennom praktisk bruk av musikkanalyse i form av å spontant arrangere, improvisere, organisere og lede musikalsk aktivitet i gruppe
  • kan analysere og vurdere sin egen og andres læring av musikk
  • kan legge til rette for læring, estetisk opplevelse, kreativitet, fellesskap og identitetsarbeid i skolen, gjennom å bruke sangen og kroppen som instrument
Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap og erfaring i hørelære og ringsang som danner et musikkfaglig grunnlag for å kunne initiere faglig samarbeid og til å kunne undervise i musikk både som eget fag og som støttefag
  • har musikkfaglig kunnskap og innsikt i hørelære og ringsang som danner grunnlag for å aktivisere, stimulere og videreutvikle elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere gjennom musikk
  • Har kunnskap om hvordan improvisasjon kan være en undersøkende metode i arbeidet med å skape estetiske og kollektive erfaringer i musikkfaget
Arbeids- og undervisningsformer
  • Praktisk undervisning
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Individuelle oppgaver
  • Diskusjoner og utprøvinger

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
  • Én individuell oppgave knyttet til emnets innhold.
  • Én gruppeoppgave knyttet til emnets innhold.
Vurdering

To dagers individuell hjemmeeksamen

Prestasjonen vurderes til bestått/ikke bestått

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk