MUS4001 Arrangering, komponering og studioproduksjon
- EmnekodeMUS4001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Bestått samtlige emner tilknyttet 1. og 2. studieår
- Videreføring av en praktisk tilnærming til musikkteori og fagterminologi
- Arrangering av bruksmusikk
- Komponering som skapende prosess – fra idé til ferdig produkt
- Skriftlige/muntlige refleksjoner i tilknytning til oppgaver
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om musikalske arrangerings- og komponeringsteknikker
- har bred kunnskap om musikalske sjangere
- har bred kunnskap om musikkproduksjon
Studenten
- kan uttrykke og dele musikalske ideer gjennom bruk av ulike verktøy innen komponering/arrangering/studioproduksjon
- kan utforske og utvide sine skapende muligheter ved hjelp av ulike verktøy innen komponering/arrangering/studioproduksjon
- kan vurdere og diskutere tekniske og kunstneriske problemstillinger i arrangering og komponering av musikk
- kan bruke ulike produksjonsverktøy i komponering og arrangering
- kan bruke DAW, eventuelt sequencer, som verktøy i arrangering/komponering
- kan kommunisere gjennom et faglig og nyansert begrepsapparat og varierte notasjonsformer
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om og forståelse av ulike arrangerings- og komponeringsteknikker både fra vår egen tid og fra andre kulturepoker
- Har kunnskap om hvordan man kan stimulere til kreativitet og utforsking av musikk i arbeid med barne- og ungdomskulturer
- Individuelle oppgaver
- Oppgaver som løses i timene, hjemme og i praksis
- Spilling/synging av musikalsk materiale
- Lærer/studentledet undervisning, verksted med tilbakemeldinger, vurderinger og veiledning
- Diskusjoner og utprøvinger
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F |
| 30% | |||
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 30% | ||
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 40% |
Tre individuelle oppgaver som vektes 30%, 30%, 40%. Innleveringsfrist for hver enkelt besvarelse fastlegges i undervisningsplanen.
Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Alle oppgaver må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MUSB4001 Arrangering, komponering og studioproduksjon | 01.08.2024 |