MUS2000 Forsknings- og utviklingsoppgave (FoU-oppgave)
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Profesjonsfag 1 og Profesjonsfag 2, MUS1001 og MUS1008
- Arbeid med selvvalgt FoU-oppgave
- Grunnleggende innføring i forskningsmetode (vitenskapsteori, etikk, kvalitative metoder, kvantitative metoder)
- Oppgaven kan realiseres enten som et skriftlig forskningsarbeid eller som et praktisk orientert prosjekt med skriftlig del.
- Gjennom arbeidet med FoU-oppgaven skal studenten utforske og utvikle sin egen musikkfaglige, musikkpedagogiske eller utøvende praksis.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger og metoder med vekt på studier av musikk og musikkpedagogisk virksomhet i ulike skoleslag og læringsarenaer
- har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i musikkundervisning og relevant kunstnerisk utviklingsarbeid som utgangspunkt for FoU-oppgaven
- har god innsikt i det emnet som den enkelte har fordypet seg i, gjennom arbeidet med FoU-oppgaven
Studenten
- kan kritisk analysere forskning og utviklingsarbeid knyttet til musikalsk/musikkpedagogisk virksomhet, og relatere dette til profesjonsfaglig praksis
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av selvvalgt problemstilling og anvende dette i egen FoU-oppgave
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
Studenten
- kan vise faglig engasjement og kritisk refleksjon i viktige spørsmål om skole og opplæring, spesielt innenfor musikkopplæring i skolen og ved andre læringsarenaer
- kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
- kan vurdere den samfunnsmessige verdien av forsknings- og utviklingsarbeid med fagdidaktisk tilknytning
- Individuelt arbeid
- Forelesning
- Seminarer med studentpresentasjoner
- Gruppearbeid
- Veiledning
- Oppgaveskriving
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.
- Obligatorisk deltakelse på all undervisning i emnet i henhold til semesterplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
- Godkjent problemstilling og prosjektskisse
- Prosjektpresentasjon
- Minst én veiledning med tildelt veileder
Individuell FoU-oppgave som presenterer et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid eller kunstnerisk utviklingsarbeid. FoU-oppgaven kan realiseres på to måter:
- Skriftlig oppgave: Teksten skal være på 5000 ord (+/- 10%), forside, sammendrag og litteraturliste kommer i tillegg.
- Praktisk prosjekt:
- Praktisk del: Det praktiske prosjektet kan være av didaktisk eller profesjonsrettet karakter, eller ta form av et kunstnerisk utviklingsarbeid. Prosjektet kan leveres som et produkt (lydopptak, video e.l.) eller presenteres i form av f.eks. en konsert, demonstrasjon av undervisningsopplegg eller annen praktisk visning. Prosjektdelen vektes 60%.
- Skriftlig del: Veiledende norm for skriftlig del for praktiske oppgaver er 2000 ord. Den skriftlige delen vektes 40%.
Både praktisk og skriftlig del må være bestått for at oppgaven skal vurderes til bestått.
FoU-oppgaven vurderes med graderte karakter A-F, der E er laveste ståkarakter.