MPSY3010 Masteroppgave - Miljøpsykologi
- EmnekodeMPSY3010
- Studiepoeng40
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
MPSY3005 Forskningsmetode - avansert analyse av kvantitative data og MPSY3008 Kvalitative metoder.
Ideer til masteroppgaven kan utvikles i forbindelse med metodekursene. Det konkrete arbeidet med oppgaven starter på høsten 2. året med et forprosjekt til masteroppgaven. Forventet arbeidsinnsats i forprosjektet tilsvarer 10 studiepoeng. Forprosjektet vil foregå i form av masteroppgaveseminarer hvor kandidaten arbeider med temaer, teoristoff, utforming av problemstilling og tar stilling til metodisk fremgangsmåte. Forprosjektet må godkjennes av veileder og avsluttes med en innlevering og muntlig presentasjon. Gjennom forprosjektet vil vi etablere en akademisk kultur hvor vi diskuterer problemstillinger knyttet til teori og metode, og kandidatene gir tilbakemelding på hverandres arbeid.
Selve masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid med utgangspunkt i det selvvalgte fordypningsområdet og oppgavens forprosjekt. Masteroppgaven kan både være en teoretisk oppgave eller en empirisk oppgave. En teoretisk oppgave kan være en avgrenset litteraturstudie innenfor et område med fokus på klargjøring av teoretiske eller praktiske/ anvendte aspekter. Det forutsettes ikke at studentene skal komme med nye, originale modeller, men det kreves at man kan anvende eksisterende modeller/ teorier på det aktuelle tema. En empirisk oppgave kan både presentere egne, nye data, men også ta utgangspunkt i ulike typer eksisterende data; eksempelvis løpende forskningsprosjekter i interne eller eksterne fagmiljøer. Studentene kan samarbeide om oppgaven gjennom et forskningsprosjekt, og kan velge å skrive masteroppgaven sammen i par på to eller individuelt. Det gis egne retningslinjer for lengde og redaksjonell utforming av mastergradsoppgaven (skriftformat, tittelside, forord, referanseliste osv.).
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om et spesifikt tema innen miljøpsykologien og kan framstille og diskutere dette på en vitenskapelig måte
Studenten
- kan diskutere og utarbeide presise problemstillinger, samt evaluere passende forskningsmetode og teoretisk tilnærming
- kan forholde seg kritisk, konstruktivt og analytisk til vitenskapelig arbeid
- kan anvende relevant forskningsmetodikk og være forskningsetisk bevisst
- kan gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid
Studenten
- kan selv initiere, designe og gjennomføre forskningsstudier, presentere forskningsresultater og referere på en vitenskapelig korrekt måte, både muntlig og skriftlig
Arbeidet er hovedsakelig individuelt eller i par, i tillegg er det seminarer, muntlige presentasjoner, skriftlige innleveringer, og utforming av prosjektplan med milepæler.
- Seminarer (minimum 80%)
- Opponentarbeid
- Innleveringer
- Muntlige presentasjoner
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) | 100 |
Oppgaven vurderes av en komité på to medlemmer, hvorav minst en er ekstern. Det gis en karakter for masteroppgave etter karakterskalaen A-F.