MPAR4019 Operativ krise- og beredskapsledelse
- EmnekodeMPAR4019
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
Operativ krise- og beredskapsledelse gir studentene en helhetlig forståelse av krisehåndtering, med fokus på både psykologiske og operative faktorer ved ledelse i kritiske situasjoner. I en tid med økende komplekse trusler mot samfunnssikkerheten, krever effektiv ledelse evnen til å håndtere teknologiske, organisatoriske og menneskelige utfordringer samtidig. Emnet kombinerer innsikt i kriseledelse med praktiske øvelser i dynamiske operasjoner, hvor samhandling, kommunikasjon og fleksibilitet er nøkkelfaktorer.
Ledelse i operative og dynamiske miljøer involverer ofte stressbelastning og krevende beslutningstaking. Studentene lærer hvordan stress påvirker både enkeltindivider og operative team, og hvordan man tar riktige beslutninger under press. Praktiske simuleringer gir trening i virkelighetsnære krisesituasjoner, hvor verktøy som VR og AI brukes for å forbedre beslutningsprosesser.
Studentene vil også få innsikt i kriseledelse på strategisk nivå, inkludert risikovurderinger og sikkerhetsstyring. Fokus på tversektoriell og flernivåledelse gir ferdigheter i å samarbeide effektivt med ulike beredskapsorganisasjoner og beslutningsnivåer. De praktiske øvelsene og refleksjonsnotatene hjelper studentene med å evaluere egne prestasjoner og forbedre sine evner til å lede i komplekse og operative kriser.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om operative prosesser og kriseledelse i komplekse, dynamiske omgivelser
- forstår teorier knyttet til beslutningstaking under stress og gruppepsykologi i kritiske situasjoner
- har kunnskap om teknologiske verktøy som VR og AI som benyttes i trening, simulering og beslutningsstøtte
Studenten
- kan anvende kriseledelsesteorier og verktøy i praktiske situasjoner og simuleringer
- kan lede og evaluere operative team i tversektorielle krisesituasjoner
- kan gjennomføre risikovurderinger og anvende situasjonsbevissthet for å håndtere komplekse krisesituasjoner
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen og andres rolle i krisehåndtering, inkludert psykologisk trygghet og stressmestring
- kan samarbeide effektivt med ulike aktører i beredskapsorganisasjoner under krisesituasjoner
- har kompetanse til å bidra til teknologisk innovasjon og utvikling innen operativ krise- og beredskapsledelse på flere nivåer
- To obligatoriske arbeidsoppgaver.
- Oppmøtekrav: Det er obligatorisk oppmøte på samling 1 eller samling 2, og i tillegg på samling 4.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | 48 Time(r) |
| 100 |
Hjemmeeksamen, basert på en avsluttende eksamensøvelse som gjennomføres på siste samling. Eksamen vil være en 48-timers hjemmeeksamen hvor studentene må analysere og reflektere over håndteringen av en simulert krisesituasjon (eksamensøvelsen).
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
OPS3000 Operativ ledelse, samhandling og kommunikasjon ved kritiske hendelser | 7,5 | ||
MPAR4016 Kriseledelse i komplekse organisasjoner | 7,5 |