MPAR4016 Kriseledelse i komplekse organisasjoner
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
MPAR4014 Kriseledelse, risiko og sikkerhet
- Grunnleggende teorier, modeller og perspektiver for kompleksitet i organisasjoner, ikke-lineære systemer, og betingelser for kaos i systemer
- Ledelse og organisering av beredskapsorganisasjoner, med vekt på tversektoriell organisering og effektiv ledelse på ulike nivåer under hendelser og kriser
- Teorier og modeller for situasjonsbevissthet (SA), «sensemaking», kommunikasjon, planleggings- og beslutningsprosesser (herunder proaktiv tilnærming) knyttet til beredskap- og sikkerhetsområdet
- Teorier og modeller for dynamisk og fleksibel organisering av beredskap og krisehåndtering, med vekt på kontraster mellom distribuerte og sentraliserte organisasjonsformer, ledelse og beslutningsprosesser
- Teoretiske perspektiver for risikovurdering, sikkerhetsstyring og sikkerhetskultur i komplekse organisasjoner
- Teorier og modeller for kognisjon og individuelle forskjeller innen kommunikasjon og beslutningstaking under kriser og hendelser
- Beslutnings- og læringsprosesser knyttet til trening og øving i komplekse, dynamiske, og virtuelle beredskapsorganisasjoner
- Teknologi for trening og øving på krisehåndtering i komplekse organisasjoner, herunder verktøy for modellering av systemer og prosesser, beslutningsstøtte, «virtuell virkelighet», kunstig intelligens, med mer
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om komplekse, dynamiske omgivelser og ikke-lineære systemer
- har inngående kunnskap om prinsipper for ledelse og organisering av beredskaps-organisasjoner, med vekt på tversektoriell organisering og ledelse på taktisk, operasjonelt og strategisk nivå samt grensesnittet mellom nivåene
- har avansert kunnskap om kommunikasjons- og beslutningsprosesser på tvers av sektorer og organisasjonsnivåer innen beredskap- og sikkerhetsområdet
- har avansert kunnskap om dynamisk, fleksibel («agile») organisering som respons på sammensatte, fremvoksende trusler og forsvar mot «uventede» hendelser
- har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver for risikovurdering, sikkerhetsstyring og sikkerhetskultur i komplekse organisasjoner, med vekt på beskyttelse av samfunnskritisk infrastruktur
- har inngående kunnskap om personlige egenskaper / individuelle forskjeller som har betydning for kriseledelse i komplekse, dynamiske organisasjoner
- har inngående kunnskap om beslutnings- og læringsprosesser knyttet til trening og øving i komplekse, dynamiske, og virtuelle beredskapsorganisasjoner
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på avanserte praktiske og teoretiske problemstillinger innen ledelse og organisering av beredskap og krisehåndtering, og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer (modeller, analyser, planer og simuleringer, med mer) relatert til avanserte funksjoner og komplekse, dynamiske prosesser innen beredskap og krisehåndtering
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere distribuerte, fler-nivå beredskaps- og kriseøvelser med avansert IKT-støtte
Studenten
- har god kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen emneområdet
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger innenfor beredskapsorganisering og kriseledelse både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre som har bakgrunn innen organisasjon og ledelse, beredskap og krisehåndtering, og delta i utvikling av god praksis
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen organisasjon og ledelse, med vekt på beredskap og krisehåndtering
- har kunnskap om sammenhenger mellom samfunnssikkerhet, beredskap og bærekraft i et globalt, langsiktig perspektiv
Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med oppgaver og selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales.
Studentene skal også presentere oppgaver i klassen. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper.
Studentene vil delta i en eller flere simulerte kriseøvelser, der aktuell teknologi benyttes for å generere en «virtuell verden» hvor det tas beslutninger og kommuniseres i en distribuert, multi-team / fler-nivå organisasjonsform.
- Obligatorisk deltakelse på minst én kriseøvelse.
- Innlevering av en skriftlig individuell oppgave og en skriftlig gruppeoppgave.
48-timers individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
|