MPAR4010 Praktisk lederskap
- EmnekodeMPAR4010
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: MPAR4001/MPAL4001 Offentlig politikk og organisasjon og MPAR4007 Ledelse og organisering av offentlig forvaltning
I emnet adresseres to sentrale spørsmål: Hva gjør egentlig ledere, og hva i alt det de gjør medfører at ledere faktisk leder andre mot felles målsettinger? De vanlige svarene på spørsmålene i det store volumet av ledelseslitteratur er at ledere hjelper til med å skape mening, tilpasser, får folk til å forplikte seg, bygger tillit, skaper klima for godt samarbeid, styrker kollektiv identitet, organiserer aktiviteter, skaper klima for læring, får tak i ressurser, utvikler mennesker og fremmer rettferdighet og moral.
Det er en tøff jobbeskrivelse – og som legger lista høyt for hva ledere skal få til. Det er også relativt abstrakte begreper som kan være krevende å forholde seg til i praksis. Idealer som dette matcher dessuten dårlig med den organisatoriske virkeligheten mange ledere og medarbeidere opplever, og de stemmer heller ikke overens med hverdagen og de utfordringene de står i. De er, som så mye annet innen ledelsesfaget, flotte innpakninger og glansbilder av hva ledere burde gjøre, men det er en fare for at avstanden mellom idealer og virkelighet blir for stor. Denne avstanden hjelper ikke dem som skal utføre ledelse, da den gir dem få muligheter til å forstå sin virkelighet og endre på den.
I emnet ønsker vi derfor å redusere gapet mellom idealer og praksis. Premisset er en utvidet og mer virkelighetsnær forståelse av ledelse, jobben ledere gjør, og hva som medfører at det ledes. Temaer som definisjoner og forskjellige perspektiver på ledelse vil bli viet oppmerksomhet, så også det sentrale begrepsapparatet innen faget. Når det gjelder teoretisk plattform vil særlig praksisorienterte, så vel som kritisk teori, være sentrale i emnet. En sentral del av emnet handler om å koble ledelseslitteratur og teorier til studentenes erfaringer, kunnskap og situasjon. Emnet gir en mulighet til dem som er interessert å utforske eget lederskap, og gjennom det bli bevisst egne ferdigheter, kunnskap og mønstre, for derigjennom å utvikle antagelser om hva som medfører at man leder andre.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om perspektiver, teorier og modeller innenfor ledelsesfaget
- har spesialisert kunnskap om kritiske og praksisbaserte teorier, selvledelse, kompleksitets- og prosessteori, anvendt mot offentlig sektor
- har inngående kunnskap om vitenskapelige ståsteder for ledelsesfaget generelt og operativt og personlig lederskap spesielt
- har kunnskap om forskningsfronten innenfor ledelse og kritiske perspektiver på praksisbasert ledelsesteori
Studenten
- kan utvikle egne praksisteorier for ledelse og selvledelse gjennom å kombinere teorier, metoder og verktøy med egne erfaringer
- kan anvende teorier, metoder og verktøy, samt egne erfaringer, for å løse ledelsesoppgaver og takle krevende operative hverdager som leder
- kan analysere og forholde seg kritisk til kilder til informasjon og kunnskap, samt anvende disse til å foreta begrunnende valg i operativ ledelse
Studenten
- kan analysere og løse ledelsesoppgaver på operativt, strategisk og personlig nivå
- kan reflektere over egen atferd og vurdere egne utviklingsbehov som leder
- kan kommunisere tydelig som leder gjennom bevisst retorikk og argumentasjon
- kan bidra til nytenking og utvikling i virksomheten gjennom å utvikle medarbeidere og seg selv
Det som er særegent ved emnet er at det er virkelighetsnært. Mye av tiden vil derfor bli brukt til å diskutere rammebetingelsene ledere står i, hva de faktisk gjør og hva i alt det medfører at de leder.
Det er et samlingsbasert emne og mye av læringen skjer på samlinger. Det undervises over fire samlinger over to dager. Mellom samlingene vil det være oppgaver som skal leveres inn. I tillegg til forelesninger vil faget basere seg på studentaktiv læring.
Den overordnede tanken bak oppbyggingen av emnet er å gi studentene et faglig tilbud som matcher behov, krav og forventninger som studentene møter i sin hverdag som potensielle ledere. Det er den virkeligheten, de rammebetingelsene og det handlingsrommet ledere opplever, som danner konteksten for læringsprosessene i emnet.
Når det er samlinger vil det veksle mellom forelesninger, individuelle refleksjoner, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid og at studentene presenterer materiale. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil studentene tilegne seg gjennom jobbing med prosjektoppgaven, og som følge av de prosessene studentene selv skaper, læringen og erfaringsutvekslingen som foregår mellom studenter, og mellom samlinger.
- Innlevering av mappeoppgaver underveis i semesteret. Antall og form opplyses nærmere ved emnet start.
- Obligatorisk fremmøte på 75% av undervisningen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | 1 Semester |
| 100 |