MPAR4005 Metode og vitenskapsteori 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav. Det tilbys et forkurs (en samling) med tabellanalyse og forskningsdesign. Studenter som ikke har tilsvarende forkunnskaper anbefales å følge dette.
- Vitenskapelige forklaringstyper: kausale, formålsrasjonelle og funksjonelle forklaringer
- Paradigmer i vitenskapen, metodologisk individualisme og metodologisk kollektivisme
- Arbeidsprosessene i samfunnsvitenskapelig forskning (forskningsdesign, designkriterier, problemformulering og analysekategorier)
- Case-studier og komparativ forskning
- Vitenskapelig status for kvantitativ og kvalitativ metode
- Kvalitative og kvantitative metoder: Kunnskapsinnhenting, datainnsamling, bearbeiding, analyse og tolkning av data
- Blandede forskningsmetoder (mixed methods)
- Generalisering av kvalitativ forskning og prosess-sporing
- Forskningsetikk
- Dataprogram for spørreundersøkelser og statistisk analyse
- Dataprogram for kvalitativ analyse
- Forskernes ansvar i forhold til samfunn og vitenskapens rolle i samfunnet generelt
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnspørsmål og ulike vitenskapelige tradisjoner og modeller innenfor samfunnsvitenskapen
- har inngående kunnskap om grunnprinsippene i samfunnsvitenskapelig forskning
- har inngående kunnskap om hvordan forskningsprosesser bygges opp og hvordan metodiske problem håndteres
- har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign og hvordan de kan kombineres
- har avansert kunnskap om kvalitative datainnsamlingsmetoder, utvalg, bearbeiding av kvalitative data og kvalitative analysemetoder
- har avansert kunnskap om kvantitative datainnsamlingsmetoder og bearbeiding av data, samt inngående kunnskap om regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelige metoder innenfor samfunnsvitenskapen
- kan formulere og utvikle vitenskapelige problemstillinger, samt utforme både kvalitative og kvantitative forskningsdesign, samt design for kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder
- kan drøfte og begrunne valg av forskningsdesign og metodevalg
- kan gjennomføre datainnsamling, bearbeide og analysere data, samt tolke resultater på det nivå som kreves for å kunne gjennomføre en masteroppgave i en dybdemaster med henholdsvis kvalitativ og/eller kvantitativ tilnærming
- kan anvende et dataprogram for statistisk analyse samt dataprogram for kvalitativ analyse
- kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig kunnskap, forskningsresultater og vitenskapelige tekster
Studenten
- er kjent med etablerte forskningsetiske retningslinjer og kan analysere og håndtere forskningsetiske problemer i forbindelse med konkrete forskningsprosjekter
- kan anvende vitenskapelig kunnskap i praktisk problemløsing
- har tilegnet seg kildekompetanse og referanseteknikk
- kan kommunisere med forskere og allmennhetene om forskningsmetoder og forskningsresultater innenfor samfunnsvitenskap
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer og gruppearbeid på samlingene, samt opplæring og øvelse i bruk av programvare. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper for å arbeide med stoffet og oppgaver mellom samlingene.
Studenter som ikke har forkunnskaper i både kvalitative og kvantitative metoder fra bachelornivå må regne med å legge ekstra arbeidsinnsats i emnet.
To skriftlige innleveringsoppgaver i gruppe på inntil 4 personer. Dette opplyses nærmere ved emnets oppstart.
Individuell hjemmeeksamen med teori og analyse over 7 virkedager. Både kvantitativ og kvalitativ del må ha ståkarakter for at hele eksamen skal være bestått.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 50 | Skoleeksamen uten Safe Exam Browser. Det vil si at man har tilgang til alle normale funksjoner på datamaskinen under eksamen, som f.eks. STATA. Det er ikke tillatt med andre fysiske hjelpemidler som pensumbøker og notater. |
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 50 | Skoleeksamen uten Safe Exam Browser. Det vil si at man har tilgang til alle normale funksjoner på datamaskinen under eksamen, som f.eks. STATA. Det er ikke tillatt med andre fysiske hjelpemidler som pensumbøker og notater. |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MPAL4005 Metode og vitenskapsteori 2 | 15 | ||
MPABR4004 Metode og vitenskapsteori 1 | 10 | ||
MPABL4004 Metode og vitenskapsteori 1 | 10 |