MPAR4002 Innovasjonsteori

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: MPAR4000 Offentlig politikk og organisasjon

Emnets innhold
  • Innovasjonsteori
    • Skille mellom innovasjon fra andre former for utvikling og endring.
    • Innovasjoner i forhold til graden av nyskaping og samfunnsforandrende kraft.
    • Forholdet mellom innovasjon og økonomisk, kulturell og sosial utvikling.
    • Spredning og adposjon av innovsajoner
    • Forholdet mellom individ (entreprenør), system og struktur
    • ulike tilnærminger til innovasjonssystemer
    • ulikheter i innovasjonstakt (region, nasjon), relaterer til likheter og ulikheter i innovasjonspolitikk og andre mulige kontekstuelle forklaringer (kulturelle, sosiale, økonomiske). 
  • Innovasjon i organisasjoner (bedrifter, ideelle organisasjoner og ulike offentlige organisasjoner), teorier om
    • åpen eller lukket innovasjon
    • medarbeider- og kundedrevet innovasjon
    • innovasjon gjennom nyetableringer versus innovasjon i eksisterende bedrifter og organisasjoner 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet innovasjonsteori
  • har spesialisert innsikt i sammenhengen mellom innovasjon, offentlig sektors- og innovasjonspolitikkens rolle
  • har spesialisert innsikt i sentrale teoretiske perspektiver, viktige metodologiske aspekter og empiriske forskningsresultater
Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere problemstillinger samt har faglige forutsetninger for å gjennomføre et FoU-arbeid på mastergradsnivå
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger om innovasjon i tjenesteyting både med spesialister og allmennheten
  • kan bidra til nytenking om og i innovasjonsprosesser
Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
  • kan arbeide selvstendig med en vitenskapelig problemløsning
  • kan analysere innovasjon med utgangspunkt i fagområdets teori historie, og plass i samfunnet
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse. For øvrig oppfordres studentene til å danne kollokviegrupper for å arbeide med stoffet og oppgaver i mellom samlingene.

Arbeidskrav
  • Frammøte på 67% av underviste timer i emnet
  • Studentene skal i løpet av emnet presentere fagstoff på seminarer og skriftlige arbeidskrav som det arbeides med mellom samlingene. Ytterligere informasjon om disse kravene gis ved emnets oppstart.
Vurdering

4 timers individuell skoleeksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring