MPAL4007 Samfunnsplanlegging og bærekraft
- EmnekodeMPAL4007
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: Offentlig økonomi (MPAL4000/MPAR4000), Offentlig politikk og organisasjon (MPAL4001/MPAR4001), samt Innovasjon i offentlig sektor (MPAL4003) eller Innovasjonsteori (MPAL4002/MPAR4002).
- Samfunnsplanlegging og forming av samfunnet, lokalt og regionalt
- Plan- og bygningsloven som det grunnleggende og førende lovverket for samfunnsplanlegging, samt Helseloven og Kommuneloven
- Bærekraftig samfunnsutvikling, i betydningen miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft som en del av grunnlaget for samfunnsplanlegging, samt hvordan slik planlegging fremmes
- Sentrum–periferidimensjonen i samfunnsplanlegging
- Realisme og ærlighet i planlegging og politikkutvikling – både i planleggingens teorier og planleggingens praksis
- Planleggingens teorier – modeller – metoder, i teori og praksis
- Ulike former for framtidstenkning som inngår i det å planlegge for mulige framtidige situasjoner
- Konsekvensutredninger
- Regional og kommunal samfunnsplanlegging, samt nasjonale og overnasjonale problemstillinger knyttet til bærekraft
- Politisk styring og medvirkning i planprosesser
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om hvordan offentlig samfunnsplanlegging bidrar til å forme samfunnet, spesielt på lokalt og regionalt nivå
- har inngående kunnskap om plandelen av Plan- og bygningsloven
- har kunnskap om plankrav i annet lovverk
- har inngående kunnskap om bærekraft som et grunnlag for samfunnsplanlegging, samt om utfordringer for oppfølging og implementering
- har spesialisert kunnskap om anvendelsen av innovasjonsbegrepet innen samfunnsplanlegging
- har spesialisert kunnskap om betydningen av å tilrettelegge for politisk styring og medvirkning i planprosesser
- har spesialisert kunnskap om kompleksitet og gjensidighet i samfunnsplanleggingen vertikalt og horisontalt og ulike former for tverrfaglig samarbeid og flernivåstyring
- har kunnskap om nye former for planlegging og framtidstenking
- har kunnskap om de mest relevante planteoretiske posisjoner for samfunnsplanlegging
Studenten
- kan anvende de teoretiske kunnskapene i faget som et hjelpemiddel for perspektiver i planleggingsarbeidet
- kan anvende Plan- og bygningsloven i samfunnsplanleggingsoppgaver
- kan gjennomføre en kritisk vurdering av planleggingens muligheter og begrensinger
- kan innhente, analysere og kritisk vurdere kunnskap som har betydning for samfunnsutviklingen i de ulike betydninger av bærekraftbegrepet
- kan benytte samfunnsplanlegging som verktøy i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn
Studenten
- har innsikt i debatten knyttet til planlegging for sammensatte (wicked) samfunnsutfordringer og i hvilken grad planlegging kan bidra til å håndtere dette
- har innsikt i relevant lovverk som setter rammer for planleggingsvirksomheten
Emnet baserer seg på samlinger med forelesninger, seminarer, skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner. En del av emnet vil baseres på læring knyttet til definerte case av store planprosjekter. Emnet benytter interaktive læringsformer og gjensidige studentevalueringer som krever at studentene fysisk er til stede. Se oppmøtekrav nedenfor.
- To godkjente godkjente arbeidskrav. Det framgår av undervisningsplanen for emnet hva slags arbeidskrav dette er.
- Fremmøte på 67 % av emnets underviste timer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100 |
Studentene skal skrive en individuell fagoppgave om et selvvalgt tema, men som faglig sett er innenfor emnet og hvor pensumlitteratur benyttes. Det gis en obligatorisk veiledning før oppgaven innleveres.
Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.