MPAL4006 Internasjonal sommerskole
- EmnekodeMPAL4006
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
Programmet for sommerskolen kan variere, men temaer som kan inngå er:
- Teorier om ulike velferdsregimer.
- Velferdsstats-regimer og politikk i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og USA.
- EUs kompetanse og påvirkning på nasjonal velferdspolitikk, med søkelys på Norge.
- Forholdet mellom økonomisk globalisering, geopolitikk, økonomisk ustabilitet og kriser og nasjonal autonomi.
- Forholdet mellom internasjonale og grenseoverskridende kriser og norsk forvaltning og beredskap og krisehåndtering.
- Forholdet mellom ulike politiske systemer og krisehåndtering.
Læringsutbytte
Sommerskolen er i forankret i statsvitenskap. Etter sommerskolen skal kandidaten forstå ulike velferdsregimer og hvordan disse reflekterer ulike tradisjoner og historiske prosesser. Kandidaten skal kunne sammenlikne ulike velferdsregimer både teoretisk og empirisk og ha kjennskap til hvordan de nasjonale velferdsstatene påvirkes av internasjonale kriser, økonomisk globalisering og europeisk integrasjon. Studentene skal også ha kjennskap til hvordan nasjonal beredskap påvirkes av en kompleks internasjonal og europeisk kontekst.
Ved bestått internasjonal sommerskole skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om internasjonale rammebetingelser for nasjonal politikk, økonomi og forvaltning og hvordan disse påvirker handlingsrommet for offentlig ledelse og beslutningstaking.
- har inngående komparativ empirisk og teoretisk kunnskap om ulike lands velferdsorganisering.
- har inngående kunnskap om betydningen av europeiske og internasjonale kriser for norske beslutningstakeres mulighetsrom, og samspillet mellom ulike nivåers (internasjonalt, europeisk og nasjonalt) i håndtering av slike kriser
- har inngående kunnskap om hvordan EU overordnet påvirker norsk politikkutforming, økonomi, forvaltning og beredskapsevne.
- har inngående kunnskap om EUs kompetanse innen velferdspolitikk og hva dette innebærer for Norge.
Studenten
- kan analysere og utrede systematisk og kritisk hvordan det internasjonale samfunn og internasjonale institusjoner utgjør en viktig rammebetingelse for norsk forvaltning, beredskap og krisehåndtering.
- kan reflektere over ulike lands styringssystemer, velferdsorganisering og reformstrategier.
- kan sammenlikne ulike velferdsmodeller.
- kan reflektere rundt utfordringene som land med ulike velferdsregimer konfronteres med.
- kan benytte sin kunnskap om ulike velferdsregimer, europeisk integrasjon på feltet og globale økonomiske forhold i faglig og administrativt arbeid og beslutningstaking.
- kan diskutere faglige problemstillinger på engelsk både muntlig og skriftlig.
Sommerskolen er av fem dagers varighet. Sommerskolen foregår delvis på engelsk og er lagt opp med forelesninger og gruppearbeid gjennom uken. Ansvarlig for sommerskolen deler studentene inn i grupper som skal samarbeide under sommerskolen. Sommerskolerapporten leveres av samme gruppering. Det påløper kostnader knyttet til reise til/fra samt kost/losji og øvrige oppholdsutgifter. Undervisningsaktivitetene er kostnadsfrie.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe | 100 |
Skriftlig grupperapport om selvvalgt tema relatert til sommerskolens program. Rapporten skrives på norsk.
Rapporten vurderes til Bestått/Ikke bestått. Alle deltakere i gruppa er ansvarlige for innholdet i rapporten.