MPAL4005 Metode og vitenskapsteori 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav. Det tilbys et forkurs (en samling) med tabellanalyse og forskningsdesign. Studenter som ikke har tilsvarende forkunnskaper anbefales å følge dette.
- Vitenskapelige forklaringstyper: kausale, formålsrasjonelle og funksjonelle forklaringer
- Paradigmer i vitenskapen, metodologisk individualisme og metodologisk kollektivisme
- Arbeidsprosessene i samfunnsvitenskapelig forskning (forskningsdesign, designkriterier, problemformulering og analysekategorier)
- Case-studier og komparativ forskning
- Vitenskapelig status for kvantitativ og kvalitativ metode
- Kvalitative og kvantitative metoder: Kunnskapsinnhenting, datainnsamling, bearbeiding, analyse og tolkning av data
- Blandede forskningsmetoder (mixed methods)
- Generalisering av kvalitativ forskning og prosess-sporing
- Forskningsetikk
- Dataprogram for spørreundersøkelser og statistisk analyse
- Dataprogram for kvalitativ analyse
- Forskernes ansvar i forhold til samfunn og vitenskapens rolle i samfunnet generelt
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnspørsmål og ulike vitenskapelige tradisjoner og modeller innenfor samfunnsvitenskapen
- har inngående kunnskap om grunnprinsippene i samfunnsvitenskapelig forskning
- har inngående kunnskap om hvordan forskningsprosesser bygges opp og hvordan metodiske problem håndteres
- har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign og hvordan de kan kombineres
- har avansert kunnskap om kvalitative datainnsamlingsmetoder, utvalg, bearbeiding av kvalitative data og kvalitative analysemetoder
- har avansert kunnskap om kvantitative datainnsamlingsmetoder og bearbeiding av data, samt inngående kunnskap om regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelige metoder innenfor samfunnsvitenskapen
- kan formulere og utvikle vitenskapelige problemstillinger, samt utforme både kvalitative og kvantitative forskningsdesign, samt design for kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder
- kan drøfte og begrunne valg av forskningsdesign og metodevalg
- kan gjennomføre datainnsamling, bearbeide og analysere data, samt tolke resultater på det nivå som kreves for å kunne gjennomføre en masteroppgave i en dybdemaster med henholdsvis kvalitativ og/eller kvantitativ tilnærming
- kan anvende et dataprogram for statistisk analyse samt dataprogram for kvalitativ analyse
- kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig kunnskap, forskningsresultater og vitenskapelige tekster
Studenten
- er kjent med etablerte forskningsetiske retningslinjer og kan analysere og håndtere forskningsetiske problemer i forbindelse med konkrete forskningsprosjekter
- kan anvende vitenskapelig kunnskap i praktisk problemløsing
- har tilegnet seg kildekompetanse og referanseteknikk
- kan kommunisere med forskere og allmennhetene om forskningsmetoder og forskningsresultater innenfor samfunnsvitenskap
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer og gruppearbeid på samlingene, samt opplæring og øvelse i bruk av programvare. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper for å arbeide med stoffet og oppgaver mellom samlingene.
Studenter som ikke har forkunnskaper i både kvalitative og kvantitative metoder fra bachelornivå må regne med å legge ekstra arbeidsinnsats i emnet.
To skriftlige innleveringsoppgaver i gruppe på inntil 4 personer. Dette opplyses nærmere ved emnets oppstart.
Individuell hjemmeeksamen med teori og analyse over 7 virkedager. Både kvantitativ og kvalitativ del må ha ståkarakter for at hele eksamen skal være bestått.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 7 Dag(er) |
| 100 |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MPAR4005 Metode og vitenskapsteori 2 | 15 | ||
MPABL4004 Metode og vitenskapsteori 1 | 10 | ||
MPABR4004 Metode og vitenskapsteori 1 | 10 | ||
INN3001 Vitenskapsteori og metode | 10 |