MPAL4002 Innovasjonsteori
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: MPAL4001 Offentlig politikk og organisasjon
- Innovasjonsteori
- skille innovasjon fra andre former for utvikling og endring
- innovasjoner i forhold til graden av nyskaping og samfunnsforandrende kraft
- forholdet mellom innovasjon og økonomisk, kulturell og sosial utvikling
- spredning og adopsjon av innovasjoner
- forholdet mellom individ (entreprenør), system og struktur
- ulike tilnærminger til innovasjonssystemer
- ulikheter i innovasjonstakt (region, nasjon), relaterer til likheter og ulikheter i innovasjonspolitikk og andre mulige kontekstuelle forklaringer (kulturelle, sosiale, økonomiske)
- Innovasjon i organisasjoner (bedrifter, ideelle organisasjoner og ulike offentlige organisasjoner), teorier om:
- åpen eller lukket innovasjon
- medarbeider- og kundedrevet innovasjon
- innovasjon gjennom nyetableringer versus innovasjon i eksisterende bedrifter og organisasjoner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet innovasjonsteori
- har spesialisert innsikt i sammenhengen mellom innovasjon, offentlig sektors- og innovasjonspolitikkens rolle
- har spesialisert innsikt i sentrale teoretiske perspektiver, viktige metodologiske aspekter og empiriske forskningsresultater
Studenten
- kan formulere problemstillinger samt har faglige forutsetninger for å gjennomføre et FoU-arbeid på mastergradsnivå
- kan kommunisere om faglige problemstillinger om innovasjon i tjenesteyting både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenking om og i innovasjonsprosesser
Studenten
- har kompetanse til å analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
- kan arbeide selvstendig med en vitenskapelig problemløsning
- kan analysere innovasjon med utgangspunkt i fagområdets teori historie, og plass i samfunnet
Undervisningen er lagt opp som forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse. For øvrig oppfordres studentene til å danne kollokviegrupper for å arbeide med stoffet og oppgaver i mellom samlingene.
- Frammøte på 67 % av underviste timer i emnet.
- Studentene skal i løpet av emnet presentere fagstoff på seminarer og skriftlige arbeidskrav som det arbeides med mellom samlingene. Ytterligere informasjon om disse kravene gis ved emnets oppstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet