MLT2005 Bacheloroppgave

    • Emnekode
      MLT2005
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      ØKA1013 Markedsføring, RLT1005 Innføring i reiseliv og RLT1002 Attraksjons- og opplevelsesutvikling.

Emnets innhold

Studentene skal individuelt eller parvis skrive en bacheloroppgave over et faglig relevant tema. Oppgaven skal bygge på studentenes samlede læringsprosesser knyttet til teori og eventuelt erfaring med praksisfeltet. De skal i oppgaven vise at de har evne til å belyse yrkesrelaterte problemstillinger og anvende viten fra studiets kunnskapsområde. Oppgavene kan både være rent akademiske eller mer praktiskorienterte

Emnet har fokus på sentrale problemstillinger og faglige perspektiver knyttet til utvikling og ledelse av konkurransedyktige turistdestinasjoner. Primært vektlegges organisasjons- og ledelsesutfordringer knyttet til en markedsorientert og bærekraftig destinasjonsutvikling hvor både private og offentlige aktører deltar.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forstå hva det innebærer å skrive en akademisk oppgave
  • utvikle og opparbeide fordypningskompetanse innenfor selvvalgt tema
Ferdigheter

Studenten:

  • kan utarbeide en akademisk og faglig problemstilling innenfor selvvalgt tema
  • utarbeide en prosjektskisse
  • kan velge og anvende relevant teori
  • kan anvende hensiktsmessig metode i forhold til problemstilling
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan formidle sitt faglige bidrag i skriftlig form gjennom de formkrav som stilles til en vitenskapelig publikasjon
  • kan utvikle selvstendig tenkning og problemløsning på et faglig og metodisk grunnlag
  • kan beherske en strukturert og analytisk skriftlig framstilling av et faglig emne eller en problemstilling, samt ha evnen til kritisk refleksjon
  • kan planlegge og gjennomføre et prosjekt som strekker seg over tid i samsvar med avtale med veileder og i tråd med etiske retningslinjer for akademisk skriving
Arbeids- og undervisningsformer

Det vil i begynnelsen av arbeidet bli gitt et seminar om bacheloroppgaveskriving.  Underveis vil det bli gitt tilbud om individuell veiledning innfor nærmere angitte rammer.

Obligatoriske aktiviteter

Innlevering av en skriftlig prosjektskisse. Godkjent prosjektskisse er en forutsetning for tildeling av veileder og skriving av bacheloroppgaven.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (2 - 4)
  • Alle
100%
Eksamen

Bacheloroppgaven skal skrives i gruppe på 2-4 studenter. Oppgaven skal forsvares muntlig og individuelt.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
MLT2003 Bacheloroppgave
15
RLL2004 Bacheloroppgave
15
Emnenavn på engelsk: 
Bachelor thesis
Emnenavn på nynorsk: 
Bacheloroppgåve
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i markedsføring og ledelse av turismeopplevelser
Emnenivå
Tredjeårsemner, nivå III (300-LN)