MHC4007 Overordnede perspektiver i psykisk helse

    • Emnekode
      MHC4007
    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2028 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse, rus- og avhengighetsarbeid; eldreomsorg; rehabilitering, samhandling og ledelse; psykososialt arbeid med barn og unge eller tilsvarende videreutdanninger.

Emnets innhold
  • Ontologiske og epistemologiske perspektiver relatert til psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • Helhetlige perspektiver i psykisk helse
  • Helsefremming og forebygging
  • Mikro–Meso–Makro nivå
  • Implementeringskunnskap
  • Tverrfaglighet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ontologiske og epistemologiske perspektiver med vekt på menneskesyn, grunnleggende verdier og kunnskapssyn innen fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • har inngående kunnskap om helhetlige helsefremmende og forebyggende perspektiver innen fagfeltet
  • har inngående kunnskap om implementering relatert til ulike praksisfelt
  • har inngående kunnskap om tverrfaglighet og samhandlingsmodeller innen fagfeltet
  • har inngående kunnskap om referanseteknikk og kildebruk
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere menneskesyn, verdier og kunnskapssyn som gjøre seg gjeldende i ulike praksisfelt
  • kan identifisere behovet for helsefremmende og forebyggende tilnærminger i ulike praksisfelt
  • kan anvende helhetlige perspektiver i praksis
  • kan anvende implementeringskunnskap i fagutviklingsarbeid i praksis
  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike samhandlingsmodeller
Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere spenningsfelt i menneskesyn, verdier og kunnskapssyn i fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv.
  • kan anvende kunnskap og kritisk reflektere over helhetlige, helsefremmende og forebyggende perspektiver
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i fagutviklingsarbeid
  • har kunnskap om tverrfaglighet og samhandling på ulike tjenestenivå; Individ-, gruppe og systemnivå
  • amhandling på ulike tjenestenivå; Individ-, gruppe og systemnivå
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale læringsressurser
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Studentpresentasjoner
  • Selvstudium
Obligatoriske aktiviteter

Delta på kurs i akademisk skriving.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe (2 - 4)
  • Ingen
Eksamen

Muntlig fremlegg i gruppe på 2–4 personer.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i psykisk helsearbeid
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)