LEDPRO Ledelse av prosesser - Del 1
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Studiet gjennomføres normalt over 2 semester fordelt på 6 samlinger a 2 dager. En av samlingene går over 3 dager.
Studiets faglige innhold er gruppert i fire hovedtemaer, med tilhørende undertemaer. Studiets ulike temaer representerer en helhet som innebærer at hovedtemaer og undertemaer har flere berøringspunkter med hverandre. Undertemaene er veiledende og kan kombineres forskjellig og tillegges ulik vekt i hvert enkelt studieprogram.
Hovedtema 1. Grunnleggende organisasjonsforståelse
- Kultur, struktur og prosesser i offentlige organisasjoner
- Profesjon, makt og konflikt
- Organisatoriske prosesser og rammebetingelser
- Oppgaver og roller – relasjoner mellom nivåer
- Endring og utvikling i organisasjoner
- Dynamikken i organisasjoners ulike krefter
- Samhandling mellom enheter i flate strukturer – arenaer og oppgaver
Hovedtema 2. Ledelse av arbeidsprosesser
- Ulike forståelser av ledelse
- Ledelse i folkevalgt styrte organisasjoner
- Delegasjon og delegering – intervensjon
- Tydelighet, avklaring og aksept for oppgaver og roller
- Etablering og ledelse av arbeidsgrupper/team/ledergrupper
- Prosessledelse – strukturelle forutsetninger
- Deltakelse, involvering, ansvar og myndiggjøring
- Ledelse av lærings- og utviklingsprosesser
Hovedtema 3. Underliggende prosesser – spenning – motstand
- Identifisere, forstå og håndtere bevisste og ubevisste krefter
- Lese, se og analysere motstand mot de formulerte arbeidsoppgavene
- Reformulering – avdekke underliggende prosesser og formulere åpne, akseptable oppgaver
- Forutsetninger for utvikling av internt læringsmiljø
- Grenser og grensesetting som felles forståelsesgrunnlag
Hovedtema 4. Egen rolle og autoritet
- Arbeide med forståelsen av egne reaksjoner i rollen som leder
- Om å se og tåle motstand
- Arbeide med prosesser som befinner seg under «overflaten», men som ofte er styrende
- Autoritet i lederrollen
Læringsutbytte
Målsettingen for studiet er å utvikle økt forståelse for og dypere innsikt i vilkår for ledelse i offentlige organisasjoner og utvikle evnen til å håndtere disse vilkårene i egen praksis. Spesielt vektlegges utvikling av innsikt i og håndtering av prosesser og samspill i grupper, team og organisasjonen som helhet.
Studiet har som målsetting å gi følgende læringsutbytte:
- har kunnskap om organisatoriske prosesser i folkevalgt styrte organisasjoner.
- har kunnskap om kompliserte prosesser av rasjonell og følelsesmessig karakter innad i grupper og delsystemer eksternt og internt.
- har kunnskap om utvikling av egen lederrolle.
- kan analysere og forstå organisatoriske prosesser som legger rammer for egen lederrolle.
- kan skape tydelighet og aksept for organisasjonens oppgaver og roller.
- kan tilrettelegge for arbeid som integrerer utviklings- og læringsprosesser i organisasjonen.
- kan håndtere de ulike kreftene og dilemmaer som utspiller seg i organisasjoners utvikling, omstilling og endring.
- kan arbeide med egne lederutfordringer på en systematisk og refleksiv måte.
- kan formidle betydningen av tverrfaglig samhandling for å skape helhetlig tilbud til egne innbyggere.
- kan formidle hvordan ulike krefter alltid er i spill i sosiale systemer og hvordan de kan håndteres.
For å skape en ramme for å utvikle den ønskede felles fagforståelsen, etableres det på første samling en midlertidig læringsorganisasjon som består av studentene og programledelsen. Den midlertidige læringsorganisasjonen avvikles på siste samling.
Samlingene utgjør hovedrammen for den midlertidige læringsorganisasjonen. Hver samling har faglige hovedtema. For å gi både den enkelte student og ulike grupper muligheter til å arbeide med sine læringsbehov, etableres ulike delstrukturer i form av grupper tilpasset de ulike læringsaktiviteter og - formål.
På samlingene benyttes ulike arbeidsformer som forelesninger, refleksjon, arbeid i styrte og selvledede grupper og deltakelse i storgruppearbeid. Gjennom relevante strukturer, realistiske øvelser, trening og tilbakemeldinger vil den enkelte student få føle utfordringer, spenninger og løsninger "på kroppen". Studiet legger altså vekt på å utfordre den enkelte på egen praksis og egen adferd. Arbeidsprosessene søker å binde sammen både individ, gruppe- og organisasjonsperspektivet. Dette er et praksisnært studium der refleksjon over egne utfordringer og erfaringer står sentralt.
Det legges opp til at arbeidet i den midlertidige læringsorganisasjonen følges opp i studentenes hjemmeorganisasjon mellom samlingene. Det kreves derfor at det settes av tid til refleksjon over egne utfordringer og egen lederadferd. Studentene skal mellom hver samling skrive et eget refleksjonsnotat som deles mellom deltakerne i skrivegruppe.
Det kreves 80% tilstedeværelse på samlingene. Videre kreves det aktiv deltakelse i skrivegrupper mellom samlingene. Skrivegruppene består av tre til fire studenter. Mellom samlingene skriver studentene mindre refleksjonsnotater om forholdet mellom egne lederutfordringer og tema fra samlingene. Notatene utveksles i skrivegruppa og er grunnlag for gjensidig tilbakemelding internt i gruppa. Arbeidet med notatene danner grunnlag for eksamensproduktet.
Skriftlig hjemmeksamen i grupper (maks fire studenter) eller individuelt. Oppgaven baserer seg på arbeidet i skrivegruppene gjennom studiet. Oppgavens omfang er ca 6.000 ord.
Ved bedømmelse benyttes karakterene Bestått / Ikke bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell |