LAN2203 Traktorer og basismaskiner
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedBlæstad
- Forkunnskapskrav
Anbefalt forkunnskap: 6JB132 Fysikk
- Traktorøkonomi
- Motorteknikk
- Hydrauliske systemer
- Regulering og drift av redskaper
- Elektriske og elektroniske systemer
- Effektivitet, ytelser og kapasitet
- Arbeidsmiljø og sikkerhet
- Vedlikehold og ettersyn
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
Studenten
- har bred kunnskap om hovedsystemer på traktorer og basismaskiner som motor, drivverk, førerhus, hydraulikk, betjeningssystemer, hjul/belte og styring
- har kunnskap om viktige elementer som inngår i hovedsystemer på traktorer og basismaskiner
- har kunnskap om regulering og drift av traktorer og basismaskiner som anvendes i jordbruket
- har bred kunnskap om effektivitet, ytelser og kapasitet til traktorer og basismaskiner til ulike arbeidsoppgaver innenfor jordbruket
- har kunnskap om arbeidsmiljø, førermiljø og sikkerhet ved bruk av traktorer og basismaskiner
Studenten
- kan gjøre seg kjent med innstillinger på ulike traktorer
- kan analysere og optimalisere viktige innstillinger på traktorer og basismaskiner
- kan tegne skjemaer med symboler og diagrammer på traktorer og basismaskiner for viktige hovedsystemer som drivverk, hydraulikk og elektriske systemer
- kan anvende regneark, databaser og nettbaserte tjenester til beregninger av vektfordeling, belastningsbehov, dimensjonering av hjulutstyr og beregning av jordpakking
- kan gjennomføre risiko og sårbarhetsanalyse (ROS–analyse), og sette opp aktuelle tiltaksplaner for traktorer og basismaskiner som anvendes i jordbruket
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan arbeide med prosjekter som inkluderer traktorer og basismaskiner i landbruket
- kan arbeide med problemstillinger innen traktorer og basismaskiner
- kan gjennomføre prosjektarbeid som strekker seg over tid, individuelt og sammen med andre
- kan formidle teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og digitalt
- Problembasert læring
- Veiledning
- Forelesninger
- Demonstrasjoner
- Studentpresentasjoner
- Gruppearbeid
- Tre muntlige presentasjoner i gruppe, bestående av maksimalt seks studenter
Ved gruppeoppgave står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet