KSI4260 Praksis med fokus på intensivsykepleie i komplekse pasientsituasjoner

    • Emnekode
      KSI4260
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Ledelse og pedagogikk
  • Etiske og juridiske aspekt ved teknologien
  • Innovasjon og omstilling
  • Handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • Selvstendig bruk av non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, trinn 3

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie og medisinsk behandling av akutt, kritisk, kronisk syke og/ eller skadde pasienter
  • har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie  
  • har inngående kunnskap om betydningen av informasjonsflyt i pasientforløpet og hva som kjennetegner risikofylte overganger
  • har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
Ferdigheter

Studenten

  • kan administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
  • kan selvstendig administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
  • kan anvende pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
  • kan bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring
  • kan vurdere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner og iverksette relevante tiltak
  • kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
  • kan vurdere faglige problemstillinger knyttet til helseteknologiske løsninger
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan kommunisere om etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie                            
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede og arbeide effektivt i team, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
  • kan selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter til å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
  • kan kritisk vurdere eget arbeid, drøfte og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med kunnskapsbasert praksis
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
Arbeids- og undervisningsformer
  • 10 ukers veiledet praksis
  • Oppgaveskriving
  • Bruk av læringsplattform
Obligatoriske aktiviteter

Ingen

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Eksamen

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått av veileder i praksis og høgskolens praksisveileder. For å kunne få en sluttvurdering kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksisperioden.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i klinisk sykepleie med spesialisering