KS4102 Helsevurdering
- EmnekodeKS4102
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Normalutvikling hos voksne og eldre
- Normalutvikling hos barn og vanlige akuttmedisinske problemstillinger
- Fysiologi, patofysiologi og sykdomslære knyttet til organsystemene (kardiologiske, respiratoriske, endokrine, nevrologiske, blod- og immunsystem, muskel og skjelett, nyrer og urinveier, fordøyelsessystemet, sanseapparatet, smerte og stress)
- Kliniske prøver og undersøkelser for ulike tilstander
- Klinisk undersøkelsesmetodikk inkludert «inspeksjon, palpasjon, perkusjon og auskultasjon»
- Kartleggingsverktøy og samtalemetodikk
- Bruk av klinisk blikk
- Ulike perspektiv på helse og sykdom
- Helsefremmende, forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende tiltak
- Farmakologi; virkningsmekanismer, effekter, anvendelsesområder og bivirkninger samt interaksjoner på de mest vanlige legemiddelgrupper
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har inngående kunnskap om anatomi og fysiologi og normale forandringer hos voksne og eldre
- har kunnskap om anatomi og fysiologi og normal utvikling hos barn
- har spesialisert kunnskap om sentrale tegn på patofysiologiske endringer, sykdomstilstander og helseproblemer i stabile og akutte situasjoner
- har inngående kunnskap om smittestoffer, smitterisiko, resistensutvikling og infeksjonsforebyggende tiltak
- kan anvende kunnskap fra ulike fagområder for å identifisere helseproblemer
- kan anvende kunnskaper om pasient, tjenestetilbud og rammefaktorer for å trygge pasientforløp i egen enhet og mellom tjenestenivåer
- har inngående kunnskap om de mest sentrale legemiddelgrupper
- har spesialisert kunnskap om uheldig og uhensiktsmessig medikamentbruk
- kan identifisere og analysere ugunstige medikamentkombinasjoner
- har kunnskap om kliniske metoder og teknikker for å identifisere normale og patofysiologiske endringer
- kan analysere eksisterende kunnskap om utvalgte kartleggingsinstrumenter som anvendes for å vurdere helse -og funksjonssvikt
- kan analysere, identifisere og ta beslutninger om forebyggende, helsefremmende, lindrende, rehabiliterende sykepleie
- har inngående kunnskap om sosiokulturelle og økonomiske forhold som kan påvirke, identifisere og dokumentere pasientens helhetlige helsetilstand
- kan gjennomføre en systematisk og dialogbasert kartlegging av pasientens helsehistorie
- kan analysere og dokumentere den helhetlige helsetilstanden
- kan analysere pasientens helsetjenestebehov og nytte av velferdsteknologi
- kan analysere og anvende kunnskapsbasert sykepleie
- kan bruke relevante metoder og kunnskap fra anatomi, fysiologi, patofysiologi og farmakologi for å utføre adekvat delegert medisinsk behandling i samarbeid med lege og annet helsepersonell
- kan analysere og foreslå aktuelle undersøkelser og/eller laboratorieprøver som bør utføres, og analysere og tolke disse forsvarlig som grunnlag for å iverksette kunnskapsbasert behandling eller utredning
- kan gjennomføre helhetlig klinisk undersøkelse av pasient for å identifisere helse og sykdomsrelaterte endringer (fysiologiske, psykologiske og psykososiale)
- kan gjennomføre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med andre faggrupper, profesjoner og tjenester
- kan anvende sine kunnskaper i avansert klinisk sykepleie, og kan bidra til å fremme helse og lindre lidelse på individ, gruppe og samfunnsnivå
- kan anvende sine kunnskaper om profesjonens etiske retningslinjer i utøvelsen av sykepleie
- kan analysere og støtte pasientens muligheter og mestringsstrategier
- kan analysere sammensatte, akutte og komplekse pasientsituasjoner for på en sikker og trygg måte kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om faktorer som påvirker minoritets- og innvandrerbefolkningens helsetilstand, herunder urbefolkning/samer
- Forelesning
- Nettbasert undervisning
- Øvelse - klinisk undersøkelse i øvingsavdeling
- Simulering
- Rollespill
- Gruppearbeid
- Kunnskapstest
- Selvstudium
- Minimum 80 % deltakelse i øvelser i øvingsavdeling
- Ett fagnotat
- En praktisk ferdighetstest
- Fire flervalgstester
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) |
Individuell skriftlig skoleeksamen (digital) over 6 timer. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F hvor E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet