KROI2102 Vinterfriluftsliv
- Studiepoeng5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Kandidaten har bestått følgende emner eller tilsvarende:
KROI1002: Fra læreplan til undervisning i praksis
KROI2001: Kroppsøving i fortid og nåtid
- Friluftslivets plass i grunnopplæringen
- Friluftslivets tradisjon, egenart og verdi
- Lover, regler og etiske retningslinjer
- HMS
- Friluftsliv i et miljøperspektiv
- Didaktiske og metodiske problemstillinger i friluftsliv
- Feltarbeid med overnatting på og i snø
- Snø og skred
- Ferdigheter og kunnskaper om ulike friluftslivsaktiviteter på snø
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- Har kunnskap om kjennetegn ved vinterforhold i fjellterreng
- Har kunnskap om pedagogiske teorier, begreper og metoder som er relevante for opplæring, undervisning, veiledning, motivasjon og ledelse i friluftsliv.
- Har kjennskap til juridiske krav, samt teoretiske og praktiske prinsipper, knyttet til sikkerhetsvurdering i forbindelse med friluftsliv.
- Har kunnskap om skolens retningslinjer for gjennomføring av friluftsliv
- Har kunnskap hvordan pedagogiske teorier, begreper og metoder kan anvendes i praktisk friluftslivsundervisning med elever
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere turer og aktiviteter av ulik lengde i fjell om vinteren for elever i skolen i samarbeid med studenter
- Har ferdigheter som kreves for å ivareta egen og andres sikkerhet ved aktivitet i naturen
- Kan bygge og bo i snø samt veilede andre i dette
- Kan følge skolens retningslinjer for gjennomføring av friluftsliv
- Kan lede elevgrupper i friluftsliv på en måte som ivaretar deres sikkerhet og stimulerer til elevenes læring
- Kan bidra til elevmedvirkning i planlegging, gjennomføring og evaluering av friluftsliv
Kandidaten
- Kan planlegge, lede og evaluere varierte feltarbeid relatert til friluftsliv
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med veiledningskompetanse innen friluftsliv og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- Har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- Viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- Viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium
- Feltarbeid
- Oppgaveskriving
- Veiledning
- Bruk av digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid
- Praksisopplæring (tilsvarende 10 dager)
Obligatoriske krav knyttet til individuell feltrapport (del 1 av eksamen) :
Deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktiske feltarbeid, hvorav minst ett gjennomføres i forbindelse med praksisopplæringen.
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
To-delt eksamen:
Del 1:
Individuell feltrapport som vurderes til bestått/ikke bestått.
Del 2:
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| 50 | ||
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell |