KROI2101 Topp- og breddeidrett
- EmnekodeKROI2101
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Aktivitet og helse
- Treningsprinsipper og treningsmetoder
- Fysisk testing og analyser
- Kosthold og ernæring
- Sosiale og mentale ferdigheter
- Etikk
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kandidaten
- har kunnskap om sammenhengen mellom sosial, mental og fysisk helse, yteevne og ernæring
- har kunnskap om arbeidsmåter for å fremme sosiale og mentale ferdigheter
- har kunnskap om hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne og helse
- har kunnskap om hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder kan tilpasses barn og unge
- har kunnskap om gjeldende styringsdokumenter for idrettsfag
- har kunnskap om testing som verktøy for utvikling
- har kunnskap om lek og et utvalg av aktiviteter
- har inngående kunnskap om en særidrett
- har kunnskap om inkludering i norsk idrett, tilpasset fysisk aktivitet og paraidrett
- har kunnskap om planlegging, gjennomføring og vurdering som er relevant for undervisning på idrettsfag
- har kunnskap om hvordan tilrettelegge for ferdighetsutvikling i praksis
- kar kunnskap om ferdighetsutvikling med bredde- og toppidrettsfokus
Kandidaten
- kan planlegge og tilrettelegge aktivitet som fremmer yteevne og helse for ulike grupper, inkludert 24-timersutøveren
- kan gjennomføre klasseromsundervisning innenfor idrettsfaglige tematikker
- kan behandle enkle skader relatert til fysisk aktivitet
- kan utføre og anvende enkle fysiske tester på en hensiktsmessig måte
- kan bruke matmerking for å hente informasjon om matvarer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere elevers læring i tråd med de styringsdokumenter som er gjeldene for idrettsfag i norsk skole
- kan benytte et utvalg av aktiviteter legge til rette for elevers opplevelse, mestring og glede sammen med andre
- kan legge til rette for tilpasset og målrettet utvikling og treningsarbeid i en utvalgt aktivitet
- kan anvende styringsdokumenter som utgangspunkt for målrettet undervisning på idrettsfag
- kan tilrettelegge for elevers læring på varierte arenaer, herunder klasseromsundervisning med kobling til praktisk aktivitet
- kan tilrettelegge for elvers ferdighetsutvikling
Kandidaten
- kan reflektere over etiske spørsmål knyttet til undervisning i skolen
- kan planlegge, gjennomføre, veilede og evaluere trening og fysisk aktivitet for ulike grupper
- kan diskutere og reflektere hvordan man kan tilrettelegge for utvikling av sentrale etiske og moralske verdier
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Forelesning
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Veiledning
- Muntlige og skriftlige presentasjoner
- Praktisk arbeid
- Praksisopplæring (tilsvarende 10 dager)
Obligatoriske krav knyttet til skriftlig hjemmeeksamen (del 1 av eksamen) :
- Godkjent mappearbeid knyttet til Trening og ernæringslære
- Aktiv deltagelse på obligatorisk undervisning
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 48 Time(r) | 50 | ||
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 50 |
To-delt eksamen:
Del 1
48 timers skriftlig hjemmeeksamen
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Praksis vurderes av praksislærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet