KROI2001 Kroppsøving i fortid og nåtid
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Godkjent lærerprøve for svømming; i temperert og kaldt vann i henhold til krav om tilsyn definert i Opplæringsloven og Internkontrollforskriften.
- Skolehistorie med vekt på kroppsøving og idrettsfag i lys av teoretisk, politisk og kulturell utvikling
- Utviklingstrekk ved skolens styringsdokumenter
- Dans, friluftsliv og lagidrettenes kulturelle utgangspunkt og utvikling
- Vinterfriluftsliv
- Friluftsliv i, på og ved vann og vassdrag
- Dans som mulighet og uttrykksform
- Ballaktiviteter som grunnlag for nyskaping
- Alternative bevegelsesaktiviteter
- Fra tradisjon til aktualitet
- Bevegelsesaktivitet i et inkluderende perspektiv
- Kroppsøving og idrettsfag sin rolle som skolefag
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om teoretiske, politiske og kulturelle perspektiver som grunnlag for kritisk analyse av fagets legitimitet
- har kunnskap om fagets utvikling og posisjon i nåtid
- har kunnskap om legitimering av ulike bevegelsesaktiviteter kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om klasseledelse i ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om styrker og svakheter ved ulike vurderingsformer
- har kunnskap om elever som aktører i skolen og som en del av samfunnet for øvrig
- har kunnskap om elevers ulike kroppslige erfaringer og hvordan dette påvirker deres syn på kropp
- har kunnskap om hvordan skolen jobber med helse, miljø og sikkerhet
Studenten
- kan reflektere kritisk over fagets posisjon i fortid og nåtid
- kan på bakgrunn av fagets legitimitet i nåtid, reflektere over ulike fremtidsperspektiver for faget
- kan iscenesette ulike læringsaktiviteter med røtter i tradisjonelle og aktuelle perspektiver på bevegelsesaktivitet for å nå ulike elevgrupper
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i ledelse og organisering av læringsarbeid i ulike bevegelsesaktiviteter
- kan anvende elevenes tidligere kroppslige erfaringer som utgangspunkt for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- kan vurdere og planlegge undervisning ut ifra helse- og sikkerhetsmessige hensyn
- kan bruke ulike vurderingsformer for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
- kan utvikle konkrete mål for opplæringen og utarbeide kriterier for å vurdere elevers måloppnåelse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer om legitimering av faget ut fra teoretiske, politiske og kulturelle perspektiver
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning på en variert og tilpasset måte som ivaretar elevenes helse og sikkerhet
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
- kan diskutere kroppsøving og idrettsfag sin rolle i skolen og i samfunnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium
- Feltarbeid
- Oppgaveskriving
- Veiledning
- Bruk av digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid
- Praksisopplæring (15 dager)
Obligatoriske krav knyttet til individuell muntlig eksamen individuell (del 1) eksamen:
Planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg knyttet til ulike læreplaner i kroppsøving
- I gruppe planlegge, gjennomføre og evaluere et avgrenset utviklingsprosjekt i dans.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i et alternativt lagspill tilpasset videregående skole
- Planlegge, gjennomføre og evaluere tre feltarbeid knyttet til vinterfriluftsliv og friluftsliv i, på og ved vann
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentur i friluftsliv med overnatting
- Et av prosjektene i dans, friluftsliv eller lagspill gjennomføres helt eller delvis i praksis
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
To-delt eksamen:
Del 1
Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Kandidaten har minimum 24 timer til forberedelse av presentasjonen innenfor et gitt tema.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| |||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
|