KOM1001 Kommunikasjonsrådgiverstudiet, emne 1: Kommunikasjon og samfunn

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Må kunne lese engelsk litteratur.

Emnets innhold

Emnet omfatter generell kunnskap om medier, samfunn og politikk, og gir også grunnleggende innføring i prosjektledelse og kommunikasjonsarbeid. Samfunnsvitenskapelig metode, og samfunnsinformasjon og kommunikasjon med spesielle målgrupper, for eksempel politisk kommunikasjon, vil også være grunnleggende temaer i dette emnet.  Informasjonspolitikk, informasjonsberedskap og krisekommunikasjon er også sentrale temaer i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer innen fagområdet kommunikasjon og samfunn
  • kan gjøre rede for medienes rolle i samfunnet, om medieetikk og om hvordan mediene fungerer
  • har innsikt i sentrale temaer innen fagområdene ledelse, team og prosjektledelse
  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode som verktøy for å finne svar på problemstillinger
  • kan gjøre rede for en virksomhets forhold til ulike interessentgrupper - for eksempel kunder, presse, organisasjoner, leverandører og offentlige myndigheter.
  • har kjennskap til fagfeltene; lobbyvirksomhet og samfunnskontakt, informasjonsberedskap og krisekommunikasjon
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan vurdere ulike sider ved kommunikasjonsbransjen og rollen som kommunikasjonsrådgiver.
  • kan formulere relevante faglige og praktiske problemstillinger, og komme med faglig begrunnede løsninger innen de beskrevne fagområdene over.
  • kan foreta selvstendige analyser av informasjons- og kommunikasjonstiltak – både forberedelser, gjennomføring og evaluering.
  • kan reflektere kritisk over sentrale tema innenfor fagområdet
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre selvstendige informasjons- eller kommunikasjonsoppgaver i eller for virksomheter.
  • Kan formidle sentralt fagstoff innen kommunikasjon gjennom relevante uttrykksformer
  • kan samarbeide om praktiske oppgaver, vurdere og gi tilbakemelding av gjennomførte kommunikasjonstiltak og komme med innspill til forbedringer.
Arbeids- og undervisningsformer

Utdanningen har en kombinasjon av ulike arbeidsformer som forelesning, øvelser, skriving, lesing, gruppearbeid, plenumsdrøftinger, workshop og samarbeid på nett. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og/eller i grupper med oppgaveløsninger med referanse til pensumlitteraturen. Det legges til rette for nettbasert samarbeid.

Undervisningen er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger, dialog, gruppearbeid, presentasjon og drøfting i plenum m.m. Den pedagogiske tilnærmingen tar utgangspunkt i studentenes forståelse og arbeidsoppgaver, og har som mål å styrke handlingskompetansen deres knyttet til å oversette kunnskap til handling.

Deltakerne får gjennom studiet tilgang til et elektronisk nettbasert læringsplattform, for samhandling, dokumentasjon, oppgaveinnlevering og veiledning.

Obligatoriske aktiviteter

For å gå opp til eksamen må kandidaten levert og fått godkjent to arbeidskrav som gjennomføres i løpet av studieåret.  

Eksamen

Hjemmeeksamen, individuelt eller i gruppe over 14 dager på bakgrunn av en definert oppgavetekst. Relevant teori skal anvendes.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
14 Dag(er)
  • Alle
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring