KMSM130 Kvantitativ metode

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Kongsvinger
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlag for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, vurdering av andres arbeider
  • Forskningsdesign
  • Innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser. Undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet).
  • Grafiske fremstillinger
  • Multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • Logistisk regresjon
  • Personvernordninger for kvantitative analyser
  • Eksplorerende (utforskende) og konfirmerende (bekreftende) faktoranalyse
  • Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser (k1)
  • har inngående kunnskap om multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger (k2)
  • har inngående kunnskap om om logistisk regresjon (k3)
  • har inngående kunnskap om eksplorerende (utforskende) og konfirmerende (bekreftende) faktoranalyse (k4)
  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvernordninger for kvantitative analyser (k5)
Ferdigheter

Studenten

  • har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider (f1)
  • behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne anvende dem i analysearbeid (f2)
  • kan strukturere og formulere komplekse metodiske resonnementer (f3)
Generell kompetanse

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge forskningsmetode basert på en problemstilling (g1) 
  • har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder (g2)
  • kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg (g3) 
  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern (g4)
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger. Oppgaveløsning, individuelt og i grupper. Øvelser i bruk av statistikkprogram og bruk av instruksjonsvideoer.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). Oppgavene er basert på et gjennomgående case (datasett deles ut) og skal løses i grupper på inntil tre studenter. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper. Minimum tre av fire oppgaver må være vurdert til godkjent.
  • Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Eksamen
  • 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60% av karakteren) og
  • semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40% av karakteren). Semesteroppgaven krever bruk av statistikkprogram.

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
60 %
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
Semester
  • Alle
40 %
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
LMSM130 Quantitative Methods
7,5
3MSM130 Kvantitativ metode
7,5
INN3041 Kvantitativ metode
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag