KIUA2013 Kunstig intelligens i et samfunnsperspektiv

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

I boken Atlas of AI, hevdet Kate Crawford nylig at kunstig intelligens verken er kunstig eller intelligent. Arbeidet og ressursene som går inn i de systemene og infrastrukturene som skaper og opprettholder den maskinlæringen og språkprosesseringen som vi kaller KI er ofte skjult for brukeren. Dette kurset ser på feltet kunstig intelligens fra forskjellige kulturelle, historiske, filosofiske og politiske perspektiver. Studentene vil fordype seg i debatter om kunstig intelligens på et bredt utvalg av sosiale arenaer, slik som byråkrati, skole, medisin og økonomi. Kurset vil tematisere kunstig intelligens’ anvendelse, historie og samfunnsinnvirkninger. Kurset vil se på kunstig intelligens sine infrastrukturer og historie, men også på de mulige sosiale konsekvensene av KI-bruk i forskjellige felt slik som global økonomisk konkurranse, innovasjon, demokrati, politiske beslutninger, medier, menneskelig sosial interaksjon og velferdsstaten.  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap nåværende og historisk anvendelse av kunstig intelligens innen forskjellige fagområder
  • en forståelse for hvilke både ressursbruk og ressursskaping ved anvendelse av kunstig intelligens
Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver fra humaniora og samfunnsvitenskapene for å analysere anvendelse av maskinlæring i forskjellige fagfelt
  • analysere mulige konsekvenser av KI-drevet automatisering på arbeidsmarkeder og profesjonsroller, det demokratiske system og menneskelige relasjoner
Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere etiske problemstillinger knyttet til KI-drevet dataanalyse innen forskjellige fagområder
  • skrive klart, forståelig og sammenhengende om problemstillinger knyttet til kunstig intelligens
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmetoder vil inkludere forelesninger, seminarer, gruppearbeid, studentpresentasjoner, selvstudium og skriftlige oppgaver. Kommunikasjonsplattformene Canvas vil bli brukt i undervisningen, i tillegg til et bredt utvalg av digitale plattformer og programmer, spesifikt programmer som er basert på maskinlæring og store språkmodeller.  

Arbeidskrav
  • tilstedeværelse på minimum 80% og aktiv deltakelse i undervisning
  • en oppgave utført ved hjelp av KI/ML-verktøy
  • en muntlig presentasjon om et selvvalg kursrelevant emne

Arbeidskrav spesifiseres i undervisningsplanen for emnet.

Obligatoriske oppgaver kan utføres og skrives enten på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Vurdering
  • skriftlig hjemmeeksamen over tre dager

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

 

Tillatte hjelpemidler:

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • KI-generert tekst og innhold skal være klart merket og akademisk begrunnet.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
3 Dag(er)
100
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen