KIUA2006 Generell anvendelse I

    • Emnekode
      KIUA2006
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

I dette emnet vil det bli gitt en omfattende introduksjon til domenespesifikke, allment tilgjengelige, populære og nyttige AI- og ML-teknologier. Studentene vil bli undervist om behovene til de ulike domenene som kan adresseres ved hjelp av slike AI- og ML-teknologier. Noen av disse domenene kan være helsevesen, finans, ledelse, kreative næringer, naturvitenskap, utdanning, styring, beredskapshåndtering og mange andre nåværende og fremvoksende domener. Emnet vil også hjelpe studentene til å kritisk vurdere relevansen av slike AI- og ML-teknologier og verktøy for de ulike domenene. Studentene vil fortsette å utvikle generelle ferdigheter i prosjektplanlegging og kunnskapsdeling som en del av dette emnet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • Kunnskap om bruk av domenespesifikke, allment tilgjengelige, populære og nyttige AI- og ML-teknologier.
  • Kunnskap om behov i ulike domener for bruk av slike AI- og ML-teknologier
  • Kunnskap om slike AI- og ML-teknologiintegrasjonsutfordringer i ulike domener.
Ferdigheter

Studenten kan:

  • Forstå og kunne bruke domenespesifikke, allment tilgjengelige, populære og nyttige AI- og ML-teknologier.
  • Identifisere behov i ulike domener som kan dekkes ved hjelp av slike AI- og ML-teknologier
  • Bruk slike AI- og ML-teknologier og verktøy for ulike domener som helsevesen, finans, ledelse, kreative næringer, naturvitenskap, utdanning, styring, beredskapshåndtering og mange andre nåværende og fremvoksende domener.
  • Kritisk vurdere relevansen av slike AI- og ML-teknologier og verktøy for ulike domener som helsevesen, finans, ledelse, kreative næringer, naturvitenskap, utdanning, styring, beredskapshåndtering og mange andre nåværende og fremvoksende domener.
Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Bruk allment tilgjengelige, populære og nyttige AI/ML-teknologier for problemer i den virkelige verden
  • Kritisk vurdere relevansen av slike AI/ML-teknologier og verktøy i virkelige kontekster.
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske aktiviteter
  • 2 individuelle obligatoriske arbeidskrav, krever fysisk tilstedeværelse
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
  • Annet - skriv inn under kommentar
Eksamen
  • 1 prosjektbasert gruppeoppgave  
Fakultet
Fakultet for film, TV og spill
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Bachelor i kunstig intelligens - utvikling og anvendelse
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)