KIUA2004 Utvikling I

    • Emnekode
      KIUA2004
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Dette emnet gir en omfattende introduksjon til utvikling av praktiske og nyttige AI- og ML-teknologier. Dette emnet vil også veilede studentene om kravinnsamling fra generelle sammenhenger. Studentene vil bli undervist i hvordan de skal bruke disse kravene for å utvikle slike AI- og ML-teknologier. Studentene vil gjennom dette emnet også lære om integrasjonsberedskap for slike AI- og ML-teknologier mot generelle kontekster. Studentene vil fortsette å utvikle generelle ferdigheter i prosjektplanlegging og kunnskapsdeling som en del av dette emnet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • Kunnskap om utvikling av praktiske og nyttige AI- og ML-teknologier.
  • Kunnskap om krav fra generelle kontekster for utvikling av slike AI- og ML-teknologier
  • Kunnskap om å forberede slik AI- og ML-teknologiintegrasjonsberedskap mot generelle kontekster.
Ferdigheter

Studenten kan:

  • Forstå og kunne utvikle praktiske og nyttige AI- og ML-teknologier.
  • Systematisk samle krav fra generelle kontekster som kan veilede utviklingen av slike AI- og ML-teknologier
  • Utvikle slike AI- og ML-teknologier med tanke på integrasjonsberedskap i generaliserte sammenhenger.
Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Utvikle praktiske og nyttige AI- og ML-teknologier for virkelige problemer
  • Utvikle integrasjonsklare AI- og ML-teknologier og -verktøy mot virkelige kontekster.
  • Arbeide i samarbeidsprosjekter gjennom ulike aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske aktiviteter
  • 2 individuelle obligatoriske arbeidskrav, krever fysisk tilstedeværelse
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
  • Annet - skriv inn under kommentar
Eksamen
  • 1 prosjektbasert gruppeoppgave

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

Fakultet
Fakultet for film, TV og spill
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Bachelor i kunstig intelligens - utvikling og anvendelse
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)