KIUA2001 Menneskesentrert design for kunstig intelligens

    • Emnekode
      KIUA2001
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Emnet utforsker den sentrale rollen til menneskesentrerte designprinsipper i utvikling og anvendelse av AI-systemer. I en tid preget av den gjennomgripende innflytelsen av AI i ulike aspekter av livet, er det viktig å forstå hvordan man kan utvikle AI-systemer som begge deler teknisk forsvarlig og følsom for menneskelige behov og preferanser. Emnet vil utforske kjernebegrepene, teoriene og praktiske metodene som ligger til grunn for etableringen av AI-løsninger som prioriterer brukeropplevelser og etiske vurderinger. Studentene vil også utvikle generelle ferdigheter i prosjektplanlegging og kunnskapsdeling, holde seg oppdatert med AI-innovasjoner og tverrfaglig tenkning og bygge broer mellom teknologi og menneskelige behov.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • Kunnskap om og forståelse av menneskesentrerte designprinsipper og konsepter for å lære om viktigheten av å vurdere brukerbehov, mål og atferd for KI-systemer
  • Kunnskap om etiske hensyn, tilgjengelighet og personvern i menneskesentrerte KI-systemer
  • Kunnskap om ulike brukerundersøkelsesmetoder, inkludert intervjuer, spørreundersøkelser og observasjoner, og forståelse for hvordan man samler inn og analyserer brukerdata til bruk i designprosessen, samt hvordan man lager brukerpersonas og brukerhistorier
  • Kunnskap om prinsipper og teknikker for brukergrensesnittdesign for å designe intuitive og brukervennlige grensesnitt, organisere informasjon for enkel navigering og lage interaktive elementer, med ytterligere forståelse av brukervennlighetsheuristikk og beste praksis innen interaksjonsdesign
Ferdigheter

Studenten kan:

  • Gjennomføre brukerundersøkelser for å analysere brukerbehov, mål og atferd for design av KI-systemer
  • Utvikle sterke brukergrensesnittdesign ved å bruke prototypemetoder for ytterligere å konvertere brukerkrav til visuelle design
  • Iterativt analysere brukerinteraksjoner og atferd for å forbedre systemutformingen av AI-systemer ved å gjennomføre brukervennlighetstester og tilbakemeldingsøkter med brukere
Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Utøve kritisk tenkning og problemløsning ved å bruke menneskesentrerte designprinsipper for å løse virkelige designutfordringer gjennom analyse av brukerbehov
  • Samarbeide med designere, utviklere og interessenter for å effektivt kommunisere designkonsepter og resonnement til ulike målgrupper i prosjekter og oppdrag
  • Utøve etisk forsvarlig og ansvarlig designpraksis og adressere implikasjonene av AI i menneskesentrerte systemer
  • Fremme brukersentrerte perspektiver i designtenkning, utøve empati med brukerne, vurdere deres behov og kontekst og designe systemer som prioriterer brukeropplevelser og trivsel
  • Arbeide i samarbeidsprosjekter gjennom ulike aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske aktiviteter
  • 2 individuelle obligatoriske arbeidskrav, krever fysisk tilstedeværelse  
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
  • Annet - skriv inn under kommentar
Eksamen
  • 1 prosjektbasert gruppeoppgave

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

Fakultet
Fakultet for film, TV og spill
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Bachelor i kunstig intelligens - utvikling og anvendelse
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)