KEP3001 Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk for yrkesfag

    • Emnekode
      KEP3001
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • styringsdokumenter og læreplananalyse i videregående opplæring
  • nytt kompetansebegrep, kjerneelementer og tverrfaglige temaer
  • egen rolle i profesjonelt læringsfellesskap
  • læringsformer som utvikler elevenes tverrfaglige kompetanse gjennom dybdelæring
  • pedagogisk bruk av ny teknologi og profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)
  • tilpasset opplæring for inkluderende praksis

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og læreplananalyse i videregående opplæring
  • har kunnskap om ulike læringsformer som bidrar til tverrfaglig kompetanse
  • har kunnskap om kommunikasjons- og veiledningskompetanse 
  • har kunnskap om tilpasset opplæring for inkluderende praksis
  • har kunnskap om anvendelse av digitale verktøy i opplæringssituasjoner
  • har kunnskap om læringsfremmende vurdering
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan videreutvikle egen praksis gjennom profesjonelt læringsfellesskap
  • kan anvende ulike vurderingsformer 
  • kan synliggjøre relasjonens betydning for læring
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan reflektere over egen rolle og bidra i profesjonelt læringsfellesskap 
  • kan bidra til skapende dialog og samarbeid rundt yrkesfaglige utfordringer
Arbeids- og undervisningsformer

Hele studiet er nettbasert. Et overordnet mål er å videreutvikle kompetanse gjennom samarbeid studentaktivitet vil derfor bli vektlagt. Undervisningsformene skal fremme aktiv deltakelse gjennom refleksjonsoppgaver, gruppearbeid, erfaringsdelinger, fremlegg, forelesninger og individuelt arbeid med fagstoffet.

Arbeidskrav
  • minst 80 prosent oppmøte på samlinger
  • et skriftlig individuelt arbeidskrav om profesjonelt læringsfellesskap på egen arbeidsplass
  • to skriftlige arbeidskrav i gruppe gjennom deltagelse og fremlegg på nettseminarer.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
50%
Vurdering

5-dagers individuell hjemmeeksamen som vil telle 50 prosent av samlet, avsluttende bokstavkarakter fra A-F hvor E er laveste beståtte karakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)