KARRE1001 Karriereveiledning, karrierekompetanse og karrierelæring
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studiet har et særlig faglig fokus på hvordan ulike karrierelæringsaktiviteter kan integreres som en del av et helhetlig tjenestetilbud. Et viktig siktemål med studiet er at det skal bidra til utvikling, læring og ny kunnskap, både for den enkelte veileder og for bedriftene veilederne arbeider i.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kandidaten
- har kunnskap om ulike fagretninger og tradisjoner innen karriereveiledning, med et spesielt fokus på ulike karrierelæringsteorier
- har kunnskap om hvordan livslang læring har betydning for utforming av karriereveiledning innrettet mot ulike overgangsfaser for voksne
- har kunnskap om og innsikt i hvordan veileders kommunikasjon og samhandling skaper betingelser for den andres endrings- og handlingskompetanse
Kandidaten
- har evne til å tilpasse arbeidsmåter til personers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn
- kan på selvstendig grunnlag planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og utvikle ulike karriereveiledningsaktiviteter
- kan anvende teorier og modeller til kritisk refleksjon over situasjoner og problemstillinger i koordineringen av karriereveiledningen i egen organisasjon
Kandidaten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter til nytenkning i utviklingen av karriereveiledningstjenester på egen arbeidsplass
- har innsikt i og evne til selvrefleksjon over eget karriereteoretisk ståsted
- har evne å se sin rolle som karriereveileder i en kulturell sammenheng og delta i et tverrfaglig samarbeid rundt karriereveiledning som en samfunnsmessig virksomhet
Studiet er direkte rettet mot studentenes arbeidshverdag og studentenes arbeidsplass er en viktig læringsarena. På samlingene brukes et bredt spekter av aktive og praktiske arbeidsformer, som f. eks. strukturerte øvelser, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, forelesninger, individuell refleksjon, observasjonsøvelser, iscenesettelser, demonstrasjoner, studentpresentasjoner og erfaringsutveksling.
I mellomperioden gjennomfører studentene utviklingsoppgaver knyttet til arbeidshverdagen, skriver logger/refleksjonsnotater/rapporter til innsending og får individuelle tilbakemeldinger fra Høgskolens veiledere/lærere. Det ligger en forventning om at studentene deler resultater fra prosjektene som utvikles, på bransjeforeningens interne læringsplattform (Wiki).
Canvas benyttes som digital læringsplattform.
Skriftlig individuell hjemmeeksamen med utgangspunkt i egen praksis og faglige begreper/teori fra pensum.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
|