INT2009 Kvalitative metoder i historie og samfunnsvitenskap

    • Emnekode
      INT2009
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Examen Philosophicum for internasjonale studier (INT1009), Examen Philosophicum for filosofi, politikk og økonomi (FIL1008) eller tilsvarende.

Emnets innhold

Emnet gir en praktisk innføring i gjennomføring av forskningsprosjekter basert på kvalitative metoder innen statsvitenskap og historie. Dette inkluderer:
• Arbeid med å formulere relevante og forskbare problemstillinger
• Valg av metodestrategier tilpasset ulike forskningsspørsmål
• Utforming av presise og avgrensede problemstillinger og spørsmål
• Bruk av metode i sammenheng med vitenskapelig ståsted, forskningsspørsmål, teorivalg og etiske vurderinger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:
• har kunnskap om ulike kvalitative metoder innen samfunnsvitenskap og historie
• kjenner til styrker og svakheter ved ulike metodevalg
• har kunnskap om datainnsamlingsteknikker som intervju, observasjon og dokumentstudier, samt metoder for kvalitativ dataanalyse
• har innsikt i sentrale forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:
• forstår sammenhengen mellom teori og empiri, både teoretisk og praktisk
• kan velge hensiktsmessig forskningsstrategi, definere enheter og avgrense forskningsspørsmål
• kan gjennomføre kildekritiske vurderinger og grunnleggende tekstanalyse
• kan anvende en kritisk tilnærming til årsakssammenhenger
• kan orientere seg i relevant faglitteratur, utvise kildekritikk og følge akademiske henvisningsnormer

Generell kompetanse

Studenten:
• kan sette seg inn i komplekse metodologiske problemstillinger knyttet til kvalitative metoder
• kan planlegge og gjennomføre forskningsprosjekter basert på kvalitative metoder innen historie og statsvitenskap
• kan kritisk og selvstendig vurdere faglitteratur
• kan samarbeide om faglige oppgaver, gi og motta konstruktive tilbakemeldinger, og forbedre eget arbeid basert på vurderinger fra andre

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminarer.

  • Forelesningene presenterer sentrale temaer fra pensum og gir faglig bakgrunn for diskusjon.
  • Seminarene gir studentene mulighet til å arbeide individuelt og i grupper, diskutere faglige problemstillinger og øve på praktisk anvendelse av metode. Kollektiv veiledning gis i seminarene.
Obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk deltakelse
Studentene må delta på minst 80 % av seminarene, inkludert de seminarene der individuelle eller gruppepresentasjoner finner sted.

Obligatoriske arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre to skriftlige oppgaver, begge knyttet til presentasjoner i seminarene:
– Én individuell skriftlig oppgave med presentasjon.
– Én gruppeoppgave med skriftlig innlevering og presentasjon.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen
100%
Eksamen

4-timers individuell skriftlig skoleeksamen.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
INT2005 Vitenskapsteori og metode
10
Emnenavn på engelsk: 
Qualitative methods in history and the social sciences
Emnenavn på nynorsk: 
Kvalitative metodar i historie og samfunnsvitskap
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for rettsvitenskap, filosofi og internasjonale studier
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i internasjonale studier
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)