INN3042 Forskningsdesign

    • Studiepoeng
      2,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: INN3039 Kvalitativ metode og INN3041 Kvantitativ metode

Emnets innhold

Emnet forskningsdesign er et obligatorisk emne for alle masterstudenter som går Master i innovasjon. Emnet er ment å gi studenter erfaring med å fordype seg i ett selvvalgt tema. Emnet er å betrakte som et forprosjekt til masteroppgaven. I emnet skal det foretas det en litteraturgjennomgang for å avdekke konkrete områder det trengs mer forskning på (kunnskapsgap). Hovedmålsettingen med emnet er således å komme frem til en konkret problemstilling. Problemstillingen skal i stor grad være teoridrevet – dvs. at den bør komme som et resultat av litteraturgjennomgangen. I rapporten som skrives skal det fremgå hvilken empirisk kontekst, vitenskapelige teknikk(er) og metoder som ser ut til å være best egnet til å løse den foreslåtte problemstillingen.  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan definere begreper som er sentrale for temaområdet man har valgt å fordype seg i
  • kan foreta en litteraturgjennomgang
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, analysere, vurdere og foreslå temaområde og derigjennom en problemstilling som kan bli gjenstand for mer forskning  
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere kvaliteten og relevansen av vitenskapelige arbeider innenfor et bestemt temaområde
Arbeids- og undervisningsformer

Det legges i emnet opp til at læringen skal skje gjennom egeninitierte aktiviteter og selvstudium. Studentene styrer således fremdriften og prosessen frem mot innleveringstidspunktet for eksamen (sluttrapport).

Det forventes at studentene møter til undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 62,5-75 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske aktiviteter
  • En prosjektpresentasjon i plenum. Her vil studentene presentere et forskningsprosjekt, og presentasjonen bør inneholde de sentrale punktene for å kunne gjennomføre et forskningsprosjekt.
  • Kommentere på en av de andre studentenes presentasjon.
  • Oppmøte på fire av fem seminarer.
Eksamen

Hjemmeeksamen i form av en sluttrapport. Eksamen kan enten være individuell eller i gruppe på to studenter. 

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Alle
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
INN3025 Forskningsdesign
2,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring