INN3042 Forskningsdesign
- Studiepoeng2,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: INN3039 Kvalitativ metode og INN3041 Kvantitativ metode
Emnet forskningsdesign er et obligatorisk emne for alle masterstudenter som går Master i innovasjon. Emnet er ment å gi studenter erfaring med å fordype seg i ett selvvalgt tema. Emnet er å betrakte som et forprosjekt til masteroppgaven. I emnet skal det foretas det en litteraturgjennomgang for å avdekke konkrete områder det trengs mer forskning på (kunnskapsgap). Hovedmålsettingen med emnet er således å komme frem til en konkret problemstilling. Problemstillingen skal i stor grad være teoridrevet – dvs. at den bør komme som et resultat av litteraturgjennomgangen. I rapporten som skrives skal det fremgå hvilken empirisk kontekst, vitenskapelige teknikk(er) og metoder som ser ut til å være best egnet til å løse den foreslåtte problemstillingen.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan definere begreper som er sentrale for temaområdet man har valgt å fordype seg i
- kan foreta en litteraturgjennomgang
Studenten
- kan identifisere, analysere, vurdere og foreslå temaområde og derigjennom en problemstilling som kan bli gjenstand for mer forskning
Studenten
- kan vurdere kvaliteten og relevansen av vitenskapelige arbeider innenfor et bestemt temaområde
Det legges i emnet opp til at læringen skal skje gjennom egeninitierte aktiviteter og selvstudium. Studentene styrer således fremdriften og prosessen frem mot innleveringstidspunktet for eksamen (sluttrapport).
Det forventes at studentene møter til undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 62,5-75 timer (i henhold til ECTS-standard).
- En prosjektpresentasjon i plenum. Her vil studentene presentere et forskningsprosjekt, og presentasjonen bør inneholde de sentrale punktene for å kunne gjennomføre et forskningsprosjekt.
- Kommentere på en av de andre studentenes presentasjon.
- Oppmøte på fire av fem seminarer.
Hjemmeeksamen i form av en sluttrapport. Eksamen kan enten være individuell eller i gruppe på to studenter.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
| 100 |