INN3041 Kvantitativ metode
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag for å gjennomføre kvantitative undersøkelser og vurdering av andres arbeider
- Forskningsdesign
- Innhenting av empiri, analysere og tolking av kvantitative undersøkelser
- Grafiske fremstillinger og ikke-parametriske tester
- Parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
- Diverse grunnleggende analyser som faktoranalyser, korrelasjonsanalyser, clusteranalyser etc.
- Undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
- Innsikt i teknikker for analyse av mer komplekse modeller, som strukturelle ligningers modellering (SEM) og/eller kvalitativ komparativ analyse (QCA)
- Personvernordninger for kvantitative analyser
- Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser
- har inngående kunnskap om grafiske fremstillinger og ikke-parametriske metoder
- har inngående kunnskap om parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
- har noe kunnskap om faktoranalyser, clusteranalyser og/eller strukturell ligningsmodellering
- har inngående kunnskap om personvernordninger for kvantitative analyser
- har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern
Studenten
- kan vurdere undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
- kan strukturere og formulere komplekse metodiske resonnementer
- har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider
- behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne designe og lage et spørreskjema, samt anvende ikke-parametriske og parametriske tester i analysearbeid
Studenten
- har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge forskningsmetode basert på en problemstilling
- kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg
- har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder
Forelesninger. Oppgaveløsing, individuelt og i grupper. Øvelser i bruk av statistikkprogram og bruk av instruksjonsvideoer.
Undervisningsaktivitetene tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum eller gjort andre forberedelser de er bedt om. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
|
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
3MSM130/KMSM130/LMSM130 Kvantitativ metode | 7,5 | ||
INN3041 Kvantitativ metode | 7,5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet