INN3041 Kvantitativ metode

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag for å gjennomføre kvantitative undersøkelser og vurdering av andres arbeider
  • Forskningsdesign
  • Innhenting av empiri, analysere og tolking av kvantitative undersøkelser
  • Grafiske fremstillinger og ikke-parametriske tester
  • Parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • Diverse grunnleggende analyser som faktoranalyser, korrelasjonsanalyser, clusteranalyser etc.
  • Undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
  • Innsikt i teknikker for analyse av mer komplekse modeller, som strukturelle ligningers modellering (SEM) og/eller kvalitativ komparativ analyse (QCA)
  • Personvernordninger for kvantitative analyser
  • Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser
  • har inngående kunnskap om grafiske fremstillinger og ikke-parametriske metoder
  • har inngående kunnskap om parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • har noe kunnskap om faktoranalyser, clusteranalyser og/eller strukturell ligningsmodellering
  • har inngående kunnskap om personvernordninger for kvantitative analyser
  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
  • kan strukturere og formulere komplekse metodiske resonnementer
  • har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider
  • behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne designe og lage et spørreskjema, samt anvende ikke-parametriske og parametriske tester i analysearbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge forskningsmetode basert på en problemstilling
  • kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg
  • har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger. Oppgaveløsing, individuelt og i grupper. Øvelser i bruk av statistikkprogram og bruk av instruksjonsvideoer.

Undervisningsaktivitetene tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum eller gjort andre forberedelser de er bedt om. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske aktiviteter

En skriftlig gruppeoppgave (inntil tre personer).

Eksamen
  • 4 timers skoleeksamen.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
3MSM130/KMSM130/LMSM130 Kvantitativ metode
7,5
INN3041 Kvantitativ metode
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag