INN3038 Ledelse i kunnskapsorganisasjoner
- EmnekodeINN3038
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: INN3036 Perspektiver på innovasjon og innovasjonsprosesser, INN3037 Organisering og ledelse av innovasjoner og INN3040 Organisasjoner i endring.
- Perspektiver, teorier og modeller om ledelse i kunnskapsorganisasjoner
- Empowerment i arbeidslivet
- Perspektiver, teorier og modeller om læring på arbeidsplassen
- Selvledelse og medarbeiderskap, herunder medarbeiderdrevet innovasjon
- Trening og øving innen emnets fagområder
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller for ledelse i kunnskapsorganisasjoner
- har spesialisert kunnskap om empowerment som perspektiv og ledelsestilnærming i arbeidslivet
- har kunnskap om perspektiver, teorier og modeller for læring på arbeidsplassen, og hvordan ledelse henger sammen med læring og medarbeiderdrevet innovasjon
- har kunnskap om selvledelse og medarbeiderskap (herunder medarbeiderdrevet innovasjon) som fenomener, og hvordan ledere kan bidra til å utvikle dette
Studenten
- kan analysere teoretiske modeller og perspektiver innenfor ledelse i kunnskapsorganisasjoner
- kan forklare, analysere og forholde seg kritisk til empowerment som perspektiv og praksis i arbeidslivet
- kan analysere og reflektere over ulike perspektiver på læring på arbeidsplassen, og hvordan ledelse henger sammen med læring og medarbeiderdrevet innovasjon
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor ledelse i kunnskapsorganisasjoner, både med spesialister og med allmennheten
- kan reflektere kritisk omkring hva som fremmer og hemmer motivasjon, innsats og innovasjonsinitiativ hos kunnskapsarbeidere
Undervisningen består av forelesninger, etterlesninger, dialoger, seminarer, gruppearbeid, trening/øving og presentasjoner. Mellom den timeplanfestede undervisningen skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudier, individuelt og i gruppe. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper. Faste kollokviegrupper anbefales.
Det forventes at studentene møter til ukentlig undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Obligatorisk frammøte på utvalgte undervisningsøkter/seminarer der samarbeidslæring vektlegges.
- Innlevering av to skriftlige arbeidskrav, et individuelt og et gruppebasert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Dag(er) |
| 100 |
To dagers individuell hjemmeeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.