IDTD2003 Fysisk trening, idrettsskader og idrettsernæring
- EmnekodeIDTD2003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2028 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Langsiktige og kortsiktige treningsplaner med vekt på det langsiktige perspektivet
- Tester
- Bevegelsesanalyse
- Funksjonell fysisk trening
- Idrettsernæring
- Sentrale statistiske begreper
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om prinsipper og metoder for trening og treningsplanlegging
- har kunnskap om funksjonell anatomi, fysiologi og mekanikk
- har kunnskap om og kan forklare betydningen av funksjonell fysisk trening i egen fordypningsidrett
- har kunnskap om ernæring, ernæringens betydning i forbindelse med idrett og sammenhengen mellom kosthold og idrettslige prestasjoner
- har kunnskap om de vanligste idrettsskadene i egen fordypningsidrett, og har forståelse for de viktigste prinsippene for forebygging og oppbygging etter slike skader
Studenten
- kan tilrettelegge trening for større treningseffekt og økt prestasjonsevne hos utøvere i egen fordypningsidrett
- kan utføre relevante beregninger, vurderinger, tester, bevegelsesanalyser og hensiktsmessige testbatterier i egen fordypningsidrett
- kan anvende hensiktsmessig basistrening som skadeforebyggende og prestasjonsutviklende trening, generelt og spesifikt mot egen fordypningsidrett
- kan gi utøvere enkle råd om kosthold og ernæring
- kan kombinere pensumlitteratur med annen forskning for å utvikle en sammenhengende argumentasjon
Studenten
- kan anvende prinsipper og metoder for trening, og funksjonell anatomi, fysiologi og mekanikk på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan legge til rette for trening som er hensiktsmessig for utøvere i et livsløpsperspektiv
- Digitale forelesninger
- Problembasert læring
- Praktiske aktiviteter
- Skriftlige arbeider
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Veiledning
- 4 skriftlige rapporter individuelt og i grupper
- Gjennomføre 2-4 læringsstier
- 80% deltakelse på undervisnings i forbindelse med samling
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet