IDTD1007 Idrettspsykologi

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Selvoppfyllende profetier
  • Motivasjonsteorier
  • Gruppedynamikk, gruppekohesjon
  • Selvtillit og mestringstro
  • Stress og angst
  • Konsentrasjon
  • Emosjoner og «coping» for trenere i idrett
  • Karriereoverganger
  • Mental trening/mentale teknikker

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om treneren som leder
  • har forståelse for motivasjon og motivasjonsteorier, og hvordan motivasjon påvirker utøveres deltagelse, opplevelse og utvikling og prestasjon i idretten
  • har forståelse for gruppedynamikk og gruppekohesjon, og hvordan dette påvirker utøvere og utøverens og lagets prestasjon
  • har kunnskap om hvordan man kan utvikle utøveres autonomi, eierskap and ledelse. 
  • har kunnskap om karriereoverganger i idrett
  • har forståelse for hvordan emosjoner kan påvirke atferd og opplevelse, og kjenne til ulike strategier for selvregulering
  • har kunnskap om grunnleggende mentale ferdigheter og mentale teknikker som kan anvendes for å legge til rette for utvikling og forbedre prestasjon
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere utøvere/lag i praktiske situasjoner, gjenkjenne idrettspsykologiske faktorer som kan påvirke utvikling og prestasjon og identifisere potensielle løsninger.
  • kan reflektere over og utvikle egen ledelse
  • kan anvende mentale teknikker for å regulere egen atferd, læring og opplevelse som trener
  • kan forstå og diskutere idrettspsykologisk forskning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt sentrale idrettspsykologiske faktorer som påvirker trenere og utøveres deltagelse, opplevelse, utvikling og prestasjon i idretten
  • kan kritisk diskutere utøvere/lag i praktiske situasjoner, idrettspsykologiske faktorer som kan påvirke utvikling og prestasjon, og løsninger
  • har forståelse for sin rolle og påvirkningskraft som trener overfor utøvere
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale forelesninger
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Skriftlige arbeider
  • Problembasert læring
Arbeidskrav
  • Aktiv deltagelse på to digitale artikkel-seminarer med studentpresentasjoner
  • Skriftlig oppgave (knyttet til egen trenerpraksis), som gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil 2 personer
  • Aktiv deltagelse på 1-3 praktiske økter og påfølgende gruppearbeid
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap