IDT1103 Idrettspsykologi
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Emosjoner og coping for trenere i idrett
- Motivasjonsteorier
- Stress og angst
- Konsentrasjon
- Selvtillit og mestringstro
- Gruppedynamikk, gruppekohesjon
- Selvoppfyllende profetier
- Karriereoverganger
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har forståelse for motivasjon og motivasjonsteorier, og hvordan motivasjon påvirker individers deltagelse, opplevelse og prestasjonsutvikling i idrett.
- har forståelse for gruppedynamikk og gruppekohesjon, og hvordan dette påvirker individ- og gruppenivå.
- har kunnskap om ledelse i idrett.
- har forståelse for utfordringer knyttet til karriereoverganger.
- har kunnskap om sentrale idrettspsykologiske faktorer som påvirker individers deltagelse, opplevelse og prestasjonsutvikling.
- har forståelse for hvordan emosjoner kan påvirke atferd og opplevelse, og kjenne til ulike strategier for selvregulering.
Studenten
- kan skape motivasjonsklima som tilrettelegger for helhetlig utvikling og læring.
- kan analysere og reflektere over egen kompetanse med utgangspunkt i idrettspsykologiske temaer.
- kan reflektere over og regulere egen atferd med utgangspunkt i kunnskap om idrettspsykologi.
- kan lese, forstå og diskutere idrettspsykologisk forskning.
Studenten
- har en analytisk og kritisk tilnærming til egen praksis og kan ta faglig og vitenskapelig informerte valg med utgangspunkt i idrettspsykologi.
- har forståelse for sin rolle og påvirkningskraft for prestasjon og prestasjonsutvikling.
- Egenarbeid
- Forelesninger (lærer og studentstyrt)
- Veiledning
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Problembasert læring
- Aktiv forberedelse og deltagelse på/i:
- Seminar tilknyttet artikkel
- Gruppediskusjoner/debatter/plenumsdiskusjoner/rollespill o.l.
- Observasjon
- Gjennomføre observasjon med utgangspunkt i et valgt tema fra idrettspsykologi-emnet.
- Påfølgende presentasjon og diskusjon i gruppe/klasse med utgangspunkt i observasjonen.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet