IDT1002 Pedagogikk og trenerpraksis 1
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen.
- Trenerrollen og verdigrunnlag
- Refleksjon over praksis ("on action")
- Didaktisk relasjonstenkning
- Målsetting og mestringsklima
- Lek og læring
- Samarbeid og teamarbeid
Læringsutbytte
Studenten
- kjenner til sportslig plan for valgt fordypningsidrett og tilhørende særforbund
- har grunnleggende forståelse for tekniske, taktiske og fysiske krav i sin fordypningsidrett
- har kunnskap om foreldre-trener-utøver relasjonen og hvordan det kan påvirke utøver
Studenten
- kan bidra til utvikling av utøvere som del av et trenerteam
- kan utvikle egen trenerkompetanse basert på observasjon og refleksjon over egen utførelse, og kan jobbe aktivt for å nå egne mål
- kan skape mestringsarenaer og gode betingelser for læring
- kan identifisere og vurdere eget verdigrunnlag som danner grunnlaget for egen trenerfilosofi
- kan bruke lek som virkemiddel for læring og utvikling i sin trenerpraksis
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere økter i egen fordypningsidrett med bakgrunn i faglitteratur og egne erfaringer
- har kunnskap og fysiske og psykososiale risiko- og sikkerhetsfaktorer for utøvere, trenere og andre roller i idrett
- kan gjennomføre egenevaluering med utgangspunkt i krav til treneren
Studenten
- kan reflektere over hvilket ansvar og oppgaver en har som trener ovenfor klubb, utøvere, foreldre og andre trenere
- kan reflektere over ("on action")egen praksis sammen med andre trenere
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre basert på faglitteratur og egen erfaring fra praksis
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med trenere fra andre idretter for å utvikle egen trenerkompetanse
- Trenerpraksis i klubb
- Praksisrapport
- Veiledning
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
Studenten skal ha trenerpraksis i minimum 45 timer i en valgt fordypningsidrett. Dette tilfredsstiller kravet til trenerpraksis på Trener 1 (nivå 1) i Trenerløypa, som er rammeverket for norsk trenerutdanning (idrett.no). Fordypningsidrett velges blant idretter som er organisert i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).
- 45 timer trenerpraksis i valgt fordypningsidrett i henhold til praksisavtale
- Gjennomføre autorisasjonssamtale med praksisansvarlig der studenten gjør rede for sine verdier, holdninger og personlige egenskaper som ligger til grunn for utøvelse av trenerrollen. Samtalen må være godkjent for at studenten skal være kvalifisert for trenerpraksis
- Skriftlig innlevering knyttet til egen trenerfilosofi som utgangspunkt for veiledning
- Deltagelse på 2-4 veiledninger med faglærer
- Videoopptak av en trening med påfølgende refleksjon
Individuell mappevurdering knyttet til praksisgjennomføring med 2-4 arbeider i mappen, hvor 2 av arbeidene trekkes og vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet