IDR2002 Aktivitetsmedisin
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnene IDR2009 Aktivitetsvekst, IDR2007 Sykdomslære og IDR2008 Treningsveileder med praksis, eller tilsvarende, må være bestått Anbefalte forkunnskaper: IDR2005/1 Humanfysiologi og IDR2001/2 Idrettsfysiologi
Emnet gir studentene innsikt i problemstillinger, teorigrunnlag, og forskning som ligger til grunn for valg av treningsmetoder, type aktivitet og dosering innen forebygging og behandling av vanlige sykdommer og tilstander i befolkningen. Studenten skal planlegge og gjennomføre tilpasset trening for ulike personer og målgrupper. Helsepsykologi har en spesiell plass i dette emnet som grunnlag for å kunne veilede ulike personer og målgrupper innen fysisk aktivitet og livsstil. Ernæringsdelen av emnet har fokus på matvarenes innhold av næringsstoffer, anbefalinger og næringsstoffenes funksjon i kroppen. I tillegg gir emnet en grunnleggende innføring i hvordan ernæring kan bidra til å forebygge og behandle livsstilssykdommer. Emnet tar for seg Nasjonalt råd for ernæring sine anbefalinger som danner grunnlag for praktisk kostholdsarbeid.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan brukes som forebyggende og rehabiliterende middel for følgende sykdommer og tilstander:
- Hjerte- og karsykdommer
- Diabetes type 1 og 2
- Overvekt og fedme
- Metabolsk syndrom
- KOLS
- Kreft
- Mentale lidelser
- Kan gjøre rede for generelle aldringsprosesser, sykdommer som rammer eldre og betydningen av fysisk aktivitet for eldre
- Kan gjøre rede for betydningen av fysisk aktivitet i forbindelse med graviditet
- har kunnskap om hensyn man må ta under planlegging og gjennomføring av fysisk aktivitet rettet mot nevnte sykdommer og tilstander, og hvordan veiledning må tilpasses i forhold til dette
- Kjenner til enkelte grunnleggende psykologiske prosesser som ligger bak helseatferd og atferdsendringer
- Kan gjøre rede for hvordan sentrale modeller/teorier som påvirker fysiske aktivitetsvaner kan brukes i praktisk arbeid
- Har kunnskap om prinsipper og metodologi som ligger til grunn for de norske kostrådene
- Har kunnskap om sentrale forhold knyttet til energiomsetning
- Har kunnskap om funksjon, behov og sentrale kilder til de energigivende næringsstoffene
- Fett
- Karbohydrater
- Proteiner
- Har kunnskap om funksjon, behov og gode kilder til sentrale mikronæringsstoffer
- Vitaminer
- Vann og elektrolytter
- Mineralstoffer og sporelementer
- Har kunnskap om betydningen av ernæring for livsstilssykdommer som diabetes type 2, hjerte- og karsykdom, fedme og kreft
Studenten
- Kan instruere ulike individer og grupper i praktisk trening
- Kan tilpasse instruksjon og veiledning til ulike individer og grupper med ulike lidelser og sykdommer
- Kan formidle betydningen av fysisk aktivitet for helsen, til både enkeltindivider og grupper
- Kan registrere, beregne og vurdere næringsinnholdet i ulike retter og måltider
- Kan formidle helse- og kostholdsinformasjon
- Kan anvende egnede verktøy for kostholdsregistrering
Studenten
- Kan anvende fysisk aktivitet for å motvirke nevnte sykdommer og tilstander
- Kan gi begrunnede og reflekterte råd om fysisk aktivitet for personer og grupper med nevnte sykdommer og tilstander
- Kan anvende og trekke ut relevant dokumentasjon fra forsknings- og utviklingsarbeid, og bruke dette som grunnlag for veiledning av ulike personer/målgrupper innenfor fysisk aktivitet
- Kan planlegge og gjennomføre tilpasset trening for personer og grupper med nevnte sykdommer og tilstander
- Kan anvende kunnskap om psykologiske prosesser og modeller for atferdsendring inn i veiledningen av enkeltpersoner
- Kan gjennomføre tiltak for å fremme aktivitetsnivået i utvalgte grupper
- Kan vurdere det vitenskapelige fundamentet for ulike kostholdsråd og kostholdsinformasjon gitt av Nasjonalt råd for ernæring
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere praktisk kostholdsarbeid som er i tråd med Nasjonalt råd for ernæring sine anbefalinger
- forelesninger
- problembasert gruppearbeid
- ferdighetstrening
- praksisarbeid
Flere arbeidskrav med skriftlig og praktisk tilnærming som er relatert til planlegging og gjennomføring av tilpasset trening for ulike målgrupper. Et arbeidskrav med fokus på veiledning og tilpasset trening for enkeltindivider med livsstilsutfordringer. Krav om minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske.
Individuell praktisk metodisk og muntlig eksamen. Gjennomføring av praktisk treningsøkt og påfølgende muntlig eksaminasjon. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Det gis en samlet karakter (praktisk + muntlig) ut fra et helhetsinntrykk av tre likeverdige deler. I; Planlegging og gjennomføring, II; begrunnelse av plan og gjennomføring og III; utspørring i emnet generelt.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell |