IDR1018 Treningslære
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Emnet tar sikte på å gi studentene kunnskap om grunnleggende treningslære, med søkelys på både prestasjonsutvikling og helseaspekter. Emnet konsentrerer seg om de fysiske egenskapene styrke og utholdenhet, men inkluderer også andre relevante fysiske egenskaper som spenst, hurtighet, bevegelighet og koordinasjon. Gjennom en kombinasjon av forelesninger, seminarer, læringsstier, selvstudium, gruppearbeid og praktiske øvelser, vil emnet bidra til å forbedre studentenes forståelse av de begrensende faktorene for disse fysiske egenskapene, hvilke typer trening som stimulerer til endring av dem, samt de grunnleggende tilpasningene som forklarer disse endringene. Særlig vekt legges på studentenes evne til å utvikle gode økt- og periodeplaner basert på forskningsteori og beste praksis-erfaringer. I tillegg vil emnet gi studentene innsikt og praktisk erfaring med gjennomføring av fysiske prestasjonstester, samt kunnskap om forebygging og behandling av idrettsskader
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om treningsmetoder som bidrar til å fremme ulike fysiske egenskaper
- har kunnskap om treningsprinsippene variasjon, spesifisitet, individualisering, progresjon, adaptasjon og periodisering
- har kunnskap om sentrale prinsipper for treningsbelasting, herunder treningsmotstand, treningsintensitet, treningsvarighet og treningsfrekvens
- har kunnskap om bestemmende faktorer for muskelstyrke og utholdenhet
- har kunnskap om de viktigste fysiologiske tilpasningene som skjer ved styrke- og utholdenhetstrening
- kjenner til generelle tiltak for å behandle idrettsskader
- kjenner til hovedforskjeller mellom akutte skader og belastningsrelaterte skader, samt hvilke vanlige skader som oppstår i treningssammenheng og årsaksforhold
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å planlegge, gjennomføre og evaluere hensiktsmessig styrke- og utholdenhetstrening, samt teste disse egenskapene
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å kunne sette opp en helhetlig treningsplan, herunder utarbeidelse av gode målsetninger og bruk av hensiktsmessige treningsprinsipper- og metoder innen styrke- og utholdenhetstrening
- Forelesninger og seminarer
- Gruppearbeid
- Praktiske øvelser
- Ferdighetstrening
- 2-3 skriftlige arbeidskrav relatert til grunnleggende treningslære både individuelt og som gruppearbeider
- Krav om minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Individuell fire timers skriftlig skoleeksamen. Ingen hjelpemidler er tillatt. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | 4 Time(r) |
|