HMAR100 Markedsføring

    • Emnekode
      HMAR100
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt, Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
  • Markeds- og kundeorientering
  • Kjøpsatferd på bedrifts- og forbrukermarked
  • Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
  • Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler 
  • Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging 
  • Markedsetikk, bærekraft og samfunnsansvar
  • Digital markedsføring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping
  • kan gjøre rede for markedsføringsfagets utvikling, perspektiver og sentrale begreper
  • kan forklare begrepene  markeds-/kundeorientering og hvilken betydning disse har for virksomheter
  • kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og prosesser, med fokus på:
    • hvordan de markedsmessige omgivelsene påvirker virksomheten
    • hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
    • målsetting, overordnet strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler
  • kan diskutere ulike former for verdiskaping og konsekvenser for kundenes valg, lojalitet og tillit.
  • skal kunne redegjøre for hvordan digitaliseringen påvirker kommunikasjonen med markedet generelt og kunder spesielt 
  • skal kunne redegjøre for hvordan fokus på bærekraft kan styrke virksomhetens posisjon i markedet, som leverandør, partner og arbeidsgiver 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teori og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringsutfordringer
  • kan planlegge, utarbeide og vurdere en analyse av virksomhetens makromiljø, konkurransesituasjon og kunder
  • kan argumentere for valg av strategiske beslutninger og markedsaktiviteter basert på markedsanalysen
  • kan vurdere etiske problemstillinger og samfunnsansvar i markedsanalyser
Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter virksomhetens tilbud og dermed virksomhetens inntekter
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, selvstendig arbeid og oppgaveløsing i grupper.

Obligatoriske aktiviteter

Det er 1-3 arbeidskrav i emnet. Arbeidskravene vil kunne bestå av multiple choice og/eller skriftlig innlevering. Antall arbeidskrav og formen på disse opplyses i høgskolens læringsplattform ved emnets start.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Alle
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
SMAR100 Markedsføring
7,5
ØKA1013 Markedsføring
7,5
KPL1011 Markedsføring
7,5
RLT1007 Markedsføring
7,5
KMAR100 Markedsføring
7,5
3MAR100 Markedsføring
7,5
Emnenavn på engelsk: 
Marketing
Emnenavn på nynorsk: 
Marknadsføring
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Årsstudium i bedriftsøkonomi
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)