HEV9003 Brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid
- EmnekodeHEV9003
- Studiepoeng5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedElverum, Lillehammer
- Ulike forståelser av brukerbegrepet og begrepet brukermedvirkning og føringer for faglig virksomhet.
- Begrepet tverrfaglig samarbeid.
- Politiske og organisatoriske føringer, makt, kommunikasjon, medbestemmelse og demokrati.
- Medvirkning knyttet til ulike brukergrupper og medvirkning i et livsløpsperspektiv.
- Utfordringer og muligheter knyttet til brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid på tvers av profesjoner, tjenester og brukere.
Læringsutbytte
Kandidaten:
- har inngående kunnskap innenfor emneområdet, og kan vurdere ulike teorier og perspektiver knyttet til brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid.
- kan vurdere betydningen av tverrvitenskapelige tilnærminger innenfor emneområdet og hvordan de kan bidra til å løse komplekse og sammensatte utfordringer.
- kan vurdere hensiktsmessige metoder og prosesser i forskning og utvikling på området.
- kan vurdere betydningen av erfaringsbasert kunnskap og relatere den til ulike vitenskaps-teoretiske forankringer.
Kandidaten:
- kan formulere problemstillinger for forskning og utviklingsarbeid innenfor emneområdet tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning.
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap om tverrfaglig arbeid og brukermedvirkning.
Kandidaten:
- kan identifisere etiske problemstillinger knyttet til brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid.
- kan delta i faglige debatter innenfor emneområdet brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid.
- kan vurdere behovet for innovative prosjekter med brukermedvirkning og tverrfaglighet.
- Forelesning
- Seminar med studentpresentasjoner
- Essay/oppgaveskriving
- Selvstudium
Undervisningsspråk:
Undervisningen skjer hovedsakelig på skandinaviske språk og engelsk avhengig av foreleserens naturlige språk. Hvis det er deltakere som ikke bruker skandinaviske språk, benyttes engelsk som kursspråk.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Hjemmeeksamen i form av individuelt essay(omfang 3500 ord).
Vurderingsform:
Bestått/Ikke bestått.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet