HELDE4005 Barn og unge med migrasjon- og minoritetsbakgrunn, og deres helse
- EmnekodeHELDE4005
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen.
- Migrasjon og minoriteter i et globalt og nasjonalt folkehelseperspektiv
- Ulike betegnelser for å beskrive befolkningsgrupper
- Lovverk, rettigheter og tjenester
- Risiko og resiliens faktorer for helse og utvikling hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
- Traumer, belastninger og traumebevisst omsorg
- Kultur, akkulturasjon, tilhørighet, språk og identitetsutvikling
- Negativ kontroll, kjønnslemlestelse
- Mangfold, integrering, likeverdighet
- Annerledeshet, fordommer og diskriminering
- Forståelse av helse, sykdom og behandling, helsekommunikasjon
- Likeverdige tjenestetilbud, tilpasning og kultursensitivitet
- Kommunikasjon, språk og bruk av tolk i tjenesten
- Undersøkelser og kartlegging
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan flukt, migrasjon og minoritetsstatus kan påvirke
helse og utvikling hos barn og unge
- har kunnskap om språk, kultur og identitetsutvikling hos barn og unge med migrasjon-
eller minoritetsbakgrunn
- har kunnskap om særlige faktorer som traumer, diskriminering og helsekompetanse som påvirker helse og utvikling
- har inngående kunnskap om relevant lovverk, rettigheter og tjenester rettet mot gruppen
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov i tjenesteutførelsen og tilby likeverdige tjenester
- kan kommunisere via tolk
- kan vurdere risiko og beskyttelsesfaktorer hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
Studenten
- kan analysere eget arbeid i et globalt perspektiv
- er bevisst egne holdninger og kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
- kan planlegge og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
- kan bidra til utvikling og innovasjon i tjenester som møter barn, unge og deres familier
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og
- har evne til å søke veiledning
- Forelesninger
- Nettforelesninger ved bruk av læringsplattformen
- Seminarer, fysisk på samling og på nett
- Oppgaveskriving
- Gruppearbeid, fysisk på samling og på nett
- Veiledning
- Selvstudium
Emnet har ikke praksis.
Til vanlig skal det gjennomføres evalueringer av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres, https://www.inn.no/student/utdanningskvalitet/kvalitetssystem/kvalitetsarbeid-i-studieprogrammene/emneansvarlig
- Planlegge og gjennomføre en selvstendig samtale/veiledning/undervisning med som inkluderer tolk, leveres som refleksjonsnotat.
- Utarbeide en analyse (SWOT eller GAP), oversikt over kvalitetssystemer og tiltak egen tjeneste som fremmer tilgjengelighet, mangfold og likeverdighet. Dette gjøres i flere trinn med tilbakemeldinger i nettbaserte seminar.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | 2 Uke(r) |
|
Digital hjemmeeksamen over to uker hvor oversikten over kvalitetssystem og tiltak i egen tjeneste danner grunnlaget for eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet