HELDE4005 Barn og unge med migrasjon- og minoritetsbakgrunn, og deres helse

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold
  • Migrasjon og minoriteter i et globalt og nasjonalt folkehelseperspektiv
  • Ulike betegnelser for å beskrive befolkningsgrupper
  • Lovverk, rettigheter og tjenester
  • Risiko og resiliens faktorer for helse og utvikling hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
  • Traumer, belastninger og traumebevisst omsorg
  • Kultur, akkulturasjon, tilhørighet, språk og identitetsutvikling
  • Negativ kontroll, kjønnslemlestelse
  • Mangfold, integrering, likeverdighet
  • Annerledeshet, fordommer og diskriminering
  • Forståelse av helse, sykdom og behandling, helsekommunikasjon
  • Likeverdige tjenestetilbud, tilpasning og kultursensitivitet
  • Kommunikasjon, språk og bruk av tolk i tjenesten
  • Undersøkelser og kartlegging

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan flukt, migrasjon og minoritetsstatus kan påvirke

helse og utvikling hos barn og unge

  • har kunnskap om språk, kultur og identitetsutvikling hos barn og unge med migrasjon-

eller minoritetsbakgrunn

  • har kunnskap om særlige faktorer som traumer, diskriminering og helsekompetanse som påvirker helse og utvikling
  • har inngående kunnskap om relevant lovverk, rettigheter og tjenester rettet mot gruppen
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov i tjenesteutførelsen og tilby likeverdige tjenester
  • kan kommunisere via tolk
  • kan vurdere risiko og beskyttelsesfaktorer hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere eget arbeid i et globalt perspektiv
  • er bevisst egne holdninger og kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
  • kan bidra til utvikling og innovasjon i tjenester som møter barn, unge og deres familier
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og
    • har evne til å søke veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Nettforelesninger ved bruk av læringsplattformen
  • Seminarer, fysisk på samling og på nett
  • Oppgaveskriving
  • Gruppearbeid, fysisk på samling og på nett
  • Veiledning
  • Selvstudium

Emnet har ikke praksis.

Til vanlig skal det gjennomføres evalueringer av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres, https://www.inn.no/student/utdanningskvalitet/kvalitetssystem/kvalitetsarbeid-i-studieprogrammene/emneansvarlig

Obligatoriske aktiviteter
  • Planlegge og gjennomføre en selvstendig samtale/veiledning/undervisning med som inkluderer tolk, leveres som refleksjonsnotat.
  • Utarbeide en analyse (SWOT eller GAP), oversikt over kvalitetssystemer og tiltak egen tjeneste som fremmer tilgjengelighet, mangfold og likeverdighet. Dette gjøres i flere trinn med tilbakemeldinger i nettbaserte seminar.
Eksamen

Digital hjemmeeksamen over to uker hvor oversikten over kvalitetssystem og tiltak i egen tjeneste danner grunnlaget for eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
2 Uke(r)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap