HELDE4001 Folkehelsearbeid
- EmnekodeHELDE4001
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Det er ingen spesielle krav.
 
- Folkehelsearbeid: hovedstrategier, utfordringer og dilemmaer, nasjonalt og globalt
 - Barn og unges oppvekstmiljø
 - Helsesykepleiers helsefremmende arbeid
 - Helsesykepleiers aktørrolle
 
- Ulike historiske og kulturelle perspektiver på helse, skade og sykdom
 - Menneskerettigheter og Barnekonvensjonen
 - Brukermedvirkning
 - Epidemiologi
 - Helsedeterminantenes betydning
 - Etiske overveielser i det forbyggende arbeidet
 - Faglig forsvarlighet og kvalitetssikring
 - Helsepolitiske føringer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, rundskriv etc.
 - Ledelse, organisering og planleggingsarbeid
 - Tverrfaglig samarbeid
 - Frivillige som ressurs og samarbeidspartner
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i et avgrenset område av det ideologiske og teoretiske grunnlaget relatert til helsefremmende og forbyggende arbeid
 - har inngående kunnskap om hovedstrategier i det helsefremmende og forbyggende arbeidet
 - har inngående kunnskap om ulik teori og metoder innenfor kommunikasjon og samhandling
 - har bred kunnskap om måter å formidle folkehelse til befolkningen
 - har inngående kunnskap om gjeldende lovverk, politiske og administrative virkemidler
 - har avansert kunnskap om helsestasjonens- og skolehelsetjenestens ansvar
 - har bred kunnskap om miljørettet helsevern og smittevernsarbeid
 - har kunnskap om samarbeidspartneres ansvar og oppgaver
 
Studenten
- kan kartlegge helsetilstanden, helsebehov, ressurser og iverksette tiltak i en populasjon
 - kan anvende lover, forskrifter, retningslinjer og veileder som regulerer helsesykepleiers arbeid
 - kan bruke relevante kilder og en kunnskapsbasert tilnærming for systematisk folkehelsearbeid, herunder påvirkningsfaktorenes betydning
 - kan bidra til å utvikle helsesykepleierfaget ved kritisk refleksjon over sammenhenger mellom samfunnsutvikling, økonomi og teknologi, oppvekstsvilkår og helse
 - kan initiere og delta aktivt i formidling av en helsefremmende livsstil i befolkningen
 
Studenten
- kan delta aktivt ved prioriteringer og utvikling av strategier i helsefremmende og forbyggende arbeid
 - kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
 - kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov og utøver en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
 - kan anvende kunnskap om helsefremmende arbeid i offentlig debatt, skriftlig og muntlig
 
- Forelesninger
 - Nettforelesninger ved bruk av læringsplattformen
 - Seminarer, fysisk og på nett
 - Oppgaveskriving
 - Gruppearbeid, fysisk og på nett
 - Formidling
 - Veiledning
 - Selvstudium
 - Praksis
 
Det gjennomføres en uke studier i praksis. Hensikten er å bli kjent med kommunen; dennes organisering, planer, hovedutfordringer og strategier. Tilegnet kunnskap om kommunen skal danne grunnlaget for utarbeidingen av kommunehelseprofilen.
Til vanlig skal det gjennomføres evalueringer av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres, https://www.inn.no/student/utdanningskvalitet/kvalitetssystem/kvalitetsarbeid-i-studieprogrammene/emneansvarlig
- Utarbeide en kommunehelseprofil (gjøres i flere trinn) som skal presenteres i klassen og praksis. Dette gjennomføres i nettbaserte samlinger ved hjelp av konferanseverktøyet Zoom
 - Gjennomføre en ukes studier i praksis
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 2 Uke(r)  | 
  | 
Individuell digital hjemmeeksamen over to uker hvor kommuneprofilen danner grunnlaget for eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.