HEL4001 Folkehelsearbeid

    • Emnekode
      HEL4001
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Folkehelsearbeid: hovedstrategier, utfordringer og dilemmaer, nasjonalt og globalt
  • Barn og unges oppvekstmiljø
  • Helsesykepleiers helsefremmende arbeid
  • Helsesykepleiers aktørrolle
  • Ulike historiske og kulturelle perspektiver på helse, skade og sykdom
  • Menneskerettigheter og Barnekonvensjonen
  • Brukermedvirkning
  • Epidemiologi
  • Helsedeterminantenes betydning
  • Etiske overveielser i det forbyggende arbeidet
  • Faglig forsvarlighet og kvalitetssikring
  • Helsepolitiske føringer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, rundskriv etc.
  • Ledelse, organisering og planleggingsarbeid
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Frivillige som ressurs og samarbeidspartner

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i et avgrenset område av det ideologiske og teoretiske grunnlaget relatert til helsefremmende og forbyggende arbeid
  • har inngående kunnskap om hovedstrategier i det helsefremmende og forbyggende arbeidet
  • har inngående kunnskap om ulik teori og metoder innenfor kommunikasjon og samhandling
  • har bred kunnskap om måter å formidle folkehelse til befolkningen
  • har inngående kunnskap om gjeldende lovverk, politiske og administrative virkemidler
  • har avansert kunnskap om helsestasjonens- og skolehelsetjenestens ansvar
  • har bred kunnskap om miljørettet helsevern og smittevernsarbeid
  • har kunnskap om samarbeidspartneres ansvar og oppgaver
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge helsetilstanden, helsebehov, ressurser og iverksette tiltak i en populasjon
  • kan anvende lover, forskrifter, retningslinjer og veileder som regulerer helsesykepleiers arbeid
  • kan bruke relevante kilder og en kunnskapsbasert tilnærming for systematisk folkehelsearbeid, herunder påvirkningsfaktorenes betydning
  • kan bidra til å utvikle helsesykepleierfaget ved kritisk refleksjon over sammenhenger mellom samfunnsutvikling, økonomi og teknologi, oppvekstsvilkår og helse
  • kan initiere og delta aktivt i formidling av en helsefremmende livsstil i befolkningen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta aktivt ved prioriteringer og utvikling av strategier i helsefremmende og forbyggende arbeid
  • kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov og utøver en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende arbeid i offentlig debatt, skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Nettforelesninger
  • Oppgaveskriving
  • Gruppearbeid på campus og nett
  • Formidling
  • Veiledning
  • Selvstudium
  • Praksis
Obligatoriske aktiviteter
  • Utarbeide en kommunehelseprofil (gjøres i flere trinn) som skal presenteres i klassen og praksis. Dette gjennomføres i nettbaserte samlinger ved hjelp av konferanseverktøyet Zoom
  • Gjennomføre en ukes studier i praksis
  • Levere en gruppeoppgave der man får tilbakemelding i gruppe
  • Individuell oppgave der man mottar tilbakemelding på akademisk skriving
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Uke(r)
  • Alle
Eksamen

Individuell digital hjemmeeksamen over to uker hvor kommuneprofilen danner grunnlaget for eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter

Emnenavn på engelsk: 
Public health work
Emnenavn på nynorsk: 
Folkehelsearbeid
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i helsesykepleie
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)