GLSM1003 Læremidler, læringsressurser, språk og matematikk på 1.-4.trinn
- EmnekodeGLSM1003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Analyse av digitale og analoge læremidler
- Digitale kartleggingsverktøy
- Vurdering og ulike responsformer
- Additive og multiplikative strukturer
- De fire regnearter og varierte regnestrategier
- Programmering
- Lese- og skrivestrategier
- Prosessorientert skriving
- Rettskrivingsutvikling
- Analyse og vurdering av elevtekster
Læringsutbytte
Kandidaten
- har kunnskap om additive og multiplikative strukturer
- har kunnskap om anvendelser av matematikkfaget i dagliglivet, arbeidslivet og samfunnet ellers, og kunne knytte dette til matematikkundervisning på 1.-4. trinn
- har kunnskap om fagdidaktiske sider knyttet til de fire regneartene og elevers regnestrategier
- har kunnskap om ulike digitale og analoge læremidler i norsk og matematikk
- har kunnskap om digitale kartleggingsverktøy
- har kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering for elever på 3. og 4. trinn
- har kunnskap om ulike lese- og skrivestrategier
- har kunnskap om prosessorientert skriving og ulike former for respons på elevtekster
- har kunnskap om ulike nivåer i tekst relatert til elevtekstanalyse og vurdering
- har kunnskap om språket som system
- har kunnskap om rettskrivingsutvikling og kjennskap til språknormering
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere norsk- og matematikkundervisning for alle elever på trinn 1–4 med særlig vekt innholdselementene for emne 3
- kan analysere og vurdere ulike læremidler og læringsressurser i norsk og matematikk
- kan analysere og vurdere elevtekster
- kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi begrunnede vurderinger og tilbakemeldinger
- kan benytte digitale verktøy og ressurser relatert til lesing, skriving og regning
- kan benytte digitale verktøy i kartleggings- og vurderingsarbeid
Kandidaten
- kan reflektere over hvordan undervisningsopplegg og oppgaver kan forankres i aktuelle styringsdokumenter som læreplaner og overordnet del for læreplanene.
- kan kritisk vurdere ulike teksttyper
- Kan kritisk vurdere og reflektere over hvordan man kan integrere digitale ressurser i læringsprosesser, og hvordan digitale læremidler og læringsressurser kan benyttes didaktisk inn mot bestemte tema
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes arbeid i skolen. Deltakerne får veiledning gjennom studieåret ved tilbakemelding på skriftlige arbeider og i andre former. Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis.
- Inntil tre skriftlige, individuelle innleveringsoppgaver. Minst en av tekstene må være på studentens sidemål.
- Deltakelse på seminarer som blir presisert i semesterplanene
- 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- Gruppearbeid: Muntlig presentasjon med skriftlig støtte av et læremiddel/læringsressurs for grunnleggende lese-, skrive og matematikkopplæring.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell mappeeksamen bestående av to fagtekster og et refleksjonsnotat. Mappa vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.