FYS1002 Anatomi og fysiologi
- EmnekodeFYS1002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen
Anatomi og fysiologi er læren om kroppens oppbygning og funksjon. Fysioterapeuter bruker kunnskap om kroppens oppbygning (anatomi) og funksjon (fysiologi) i en rekke oppgaver. Kroppen er en funksjonell enhet, og struktur og funksjon påvirker hverandre ved at endring i struktur kan føre til endring i funksjon, og omvendt. Spesielt viktig er det for fysioterapeuter å ha bred kunnskap om oppbygningen og funksjon til muskel- og skjelettsystemet vårt. Disse to organsystemene har som sin viktigste oppgave å skape bevegelse hos oss mennesker, og kalles derfor også bevegelsesapparatet. Emnet omhandler muskel- skjelettsystemets og nervesystemets oppbygning og funksjon, leddlære, cellebiologi samt grunnleggende biomekanikk.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om menneskets funksjonelle anatomi og fysiologi med hovedvekt på bevegelsesapparatet
- har bred kunnskap om oppbygningen av muskel- skjelettsystemet og nervesystemet
- kjenner til grunnleggende biomekanikk
- har bred kunnskap om organsystemers oppbygning og basale fysiologiske prosesser, og hvordan ulike organsystemer fungerer sammen som en helhet
Studenten
- kan anvende presis fagterminologi på latinsk og norsk for å beskrive sentrale anatomiske strukturer og fysiologiske prosesser i praktisk arbeid, og beskrive bevegelser ved hjelp av akser og plan
- kan identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet ved palpasjon
- kan reflektere over samspillet mellom struktur og funksjon og hvilken betydning dette har for bevegelse og fysisk aktivitet
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom anatomiske strukturer og funksjon
- har innsikt i sentralt fagstoff om normalanatomien, den friske kroppen, og normalfysiologiske prosesser
- kan med bakgrunn i anatomi og fysiologi utveksle synspunkter og erfaringer, og gjennom dette bidra til tverrfaglig tilnærming
- Selvstudier
- Seminar
- Gruppearbeid
- Forelesning
- Veiledning
- Digitale læringsverktøy
- Én flervalgstest
- Deltagelse på minst 80% av praktiske-metodiske seminarer
- Deltagelse på minst 80% medstudentundervisning i mindre grupper
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
|