FYS1001 Fysioterapi som profesjon
- EmnekodeFYS1001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet gir teoretisk og erfaringsbasert grunnlag for å forstå fysioterapifaget og fysioterapirollen, som utgangspunkt for å bli en profesjonell og reflektert fysioterapeut. Emnet starter med innføring av studieteknikk og prinsipper for å tilegne seg ny kunnskap. Videre omhandler emnet fysioterapifagets historie og utvikling, kunnskapsbasert praksis, ulike perspektiver på kropp, helse og sykdom, samt faglige og etiske grunnprinsipper i fysioterapi. Ettersom fysioterapi er et praktisk fag hvor man møter mennesker i ulike kontekster, skal emnet gjenspeile begynnende erfaring med kommunikasjon, samspill og veiledning, samt bevisstgjøring av egne holdninger i møte med andre.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til sentrale faktorer som fremmer læring i høyere utdanning
- kjenner til hva som karakteriserer forskningsbasert kunnskap og kunnskapsbasert fysioterapi
- kjenner til fysioterapifagets historie og utvikling, og profesjonens samfunnsoppdrag
- kan gjøre rede for ulike perspektiver på kropp, helse og sykdom
- kjenner til Verdens Helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF)
- har grunnleggende kunnskap om yrkesetiske retningslinjer
- har kunnskap om hvilke forutsetninger og metoder som ligger til grunn for god kommunikasjon
- kjenner til grunnleggende tema innen psykologi med relevans for fysioterapi
Studenten
- kan anvende grunnleggende studietekniske prinsipper for å tilegne seg ny kunnskap
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff for å svare på en definert problemstilling
- kan reflektere over betydningen ulike perspektiver på kropp, helse og sykdom har for utøvelsen av fysioterapi
- kan reflektere over sammenhengen mellom grunnleggende tema innen psykologi og motivasjon
- kan reflektere over egen rolle og etiske hensyn som yrkesutøver i møte med andre
- kan anvende relevant kunnskap for å møte andre med et helhetlig menneskesyn, respekt og empati
- kan reflektere over eget og andres kroppsuttrykk i møter med medstudenter og praksisfeltet
- kan anvende og tilpasse instruksjon og veiledning, individuelt og i grupper
Studenten
- kan innhente og formidle forskningsbasert fagstoff
- kan formidle fysioterapifaglig kunnskap tilpasset ulike målgrupper
- kan utveksle faglige synspunkter med andre og delta i faglig samarbeid
- kjenner til hvordan menneskets helse, funksjon og deltakelse påvirkes av samspillet med omgivelsene
- Praktisk-metodiske seminarer
- Gruppe- og individuelt arbeid
- Digitale læringsverktøy
- Casebasert undervisning
- Veiledning
- Forelesninger
- Selvstudium
- Praksis (1 uke)
- Minst 90% oppmøte i praksis
- Minst 80% oppmøte i emnets seminarer
- Skriftlige refleksjonsnotater, individuelle og i gruppe
- Utarbeide et digitalt produkt i gruppe
- To muntlige gruppepresentasjoner
- Gjennomføre én gruppeinstruksjon på medstudenter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 30 Minutt(er) | Hjelpemiddel: Forberedt presentasjon basert på tildelt oppgavetekst |